Friss topikok

Elmélet - Tarifaszabályok - szószedet

2010.04.15. 09:39 KennyOMG

Miután elkezdtem bekommentelni egy tarifaszabályzatot, rájöttem, annyi speciális kifejezés van bennük, hogy egyszerűbb előbb csinálni egy szószedetet. Ha valamit esetleg nem úgy írtam, mint ahogy mondjuk a Malév oldalain szerepel, akkor elnézést, de lássuk be, hogy a néhány itthoni oldal kivételével sehol nincsenek a fordítások használva. Ha valamit benéztem, azért dupla-mea-culpa, majd kijavít valaki. A szószedet természetesen bővülni is fog, ha előkerülnek új kifejezések.

Area x/TC x
Az IATA 3 területre osztotta a golyót, Area 1 (TC1) =  Észak-/Dél-Amerika + Hawaii + Grönland, Area 2 (TC2) = Európa/Afrika/Ázsia Iránig bezárólag, Area 3 (TC3) = Ázsia/Ausztrália + Csendes-óceán, kivéve Hawaii.

Blackout date
Azok a dátumok, amikor az adott tarifa nincs érvényben, például az akciós jegyek balckoutja az ünnepek alatt.

Cancellation
Törlések, ha úgy dönt az utas, hogy nem szeretné lerepülni a jegyét vagy annak egy részét.

Class, Economy/Business/First
Túrista/biznisz/első osztály

Combinality/Combination
Amikor kettő vagy több egyirányú vagy fél-retúr tarifa van használva a jegyben, illetve az ezeknek a különböző variációit engedélyező vagy tiltó lista.

Combination, Cirlce trip, CT
Körutazások (pl BUD-LHR-MAD-BUD).

Combination, One way, OW
Egyirányú jegy

Combination, Open jaw, OJ
Olyan retúrjegyek a célállomásról más reptérre érkeznek, mint ahonnan elindultak (pl BUD-JFK-VIE), illetve más célállomásról indulnak vissza, mint ahova érkeztek (pl BUD-JFK/IAD-BUD). A Double open jaw jegy a két open jaw módszer egyszerre használata, tehát pl BUD-JFK/IAD-VIE.

Combination, Round trip, RT
Retúr jegy, a half roundtrip a retúrjegy egy irányba szóló része, ami önmagában nem használható.

Coupon
A jegy egy járatra vonatkozó része. Minden felszállás egy kupon, egy elektronikus jegyen maximum 16 kupon lehet, de az online rendszerek általában 12 felett összetoják magukat.

Differential
A magasabb és alacsonyabb osztályok közötti normál árkülönbözet, amikor magasabb osztályon utazik az ember.

Direct/non-stop
A direkt járat azt jelenti, hogy átszállás nélkül jut el az ember a célállomásra, de nem feltétlen megállók nélkül. A non-stop, mint a neve is mutatja, megállás nélküli direkt járat. Pl a Lufthansa FRA-BKK-KUL járata direkt járat KUL-ba, de nem non-stop.

Discounts
Kedvezmények. Általában csecsemő-, gyerek-, és nyugdíjas kedvezményt említenek a társaságok, de némelyikük ad árengedmény csoportos foglalás és/vagy utazási ügynökök részére is.

Embedded surface sector
A jegyben szereplő valamely szektor szárazföldi utazása. Pl BUD-MUC-FRA-MAD jegyből a MUC-FRA szárazföldön leutazva (vonat, autó, busz, stb) egy embedded surface sector.

End-on-end
Olyan kombináció, amikor két vagy több önállóan kiállítható tarifa kombinálásával jön létre egy útvonal. Például BUD-LHR-JFK retúr, és JFK-LAX retúr kombinálása end-on-end. Bővebben lásd: kombinációk.

Endorsements
Jóváírások. Akkor lényeges, ha valami miatt nem tudjuk használni a jegyünk az eredeti járaton, és az értékét jóvá kell írni. Ez történhet azonos fuvarozó más járatára, de akár más fuvarozó gépeire is. Ilyenkor a társaság, amelyiktől a jegyünk vettük gyakorlatilag kiállít egy „csekket”, aminek az értékét a másik fuvarozó be tudja majd hajtani a cégek közti elszámoláskor.

Fare break point
Egy fare component elején és végén található repterek, gyakorlatilag az út során a kiindulási illetve érkezési reptereink. Szokás még Fare construction pointként is emlegetni.

Fare break surface sector
Egy szarazföldi szektor, ami a tarifa első vagy utolsó szegmense.

Fare code
A tarifa kódja, pl HEEOWIN. Az első betűje mindíg a foglalási osztály betűje, a maradék különböző szabályok alapján van generálva.

Fare component
A jegy bármely két fare break point közti része. Például ha  Budapestről Sydney-be utazok frankfurti és szingapúri átszállással, az lehet egy fare component (BUD-FRA-SIN-SYD), két fare component (BUD-FRA + FRA-SIN-SYD vagy BUD-FRA-SIN + SIN-SYD), illetve 3 fare component (BUD-FRA + FRA-SIN + SIN-SYD). Ez azért lényeges, mert bár minden fare componentnek saját tarifaszabályzata van, de a jegy egészére az összes szabályzat kombináltan legszígorúbb pontjai fognak vonatkozni. Például ha a BUD-FRA fare component egy akciós, utazás időpontját nem változtathatós tarifa, akkor hiába van teljesen rugalmas jegydarabunk a FRA-SIN-SYD útvonalra, a kettő kombinációja nem engedi a dátummódosítást sehol sem a jegyben. Ezen kívül bizonyos tarifák nem kombinálhatók bizonyos más tarifákkal. Az end-on-endtől az különbözteti meg, hogy ott kombinációk összefűzéséből jön létre egy útvonal, míg a fare componentek összefűzéséből kombináció lesz. Részletesebben lásd a kombinálós posztot.

Higher intermediate point, HIP
Ha van egy jegyem A-ból C-be, B-ben egy stopoverrel, akkor a HIP-check azt jelenti, hogy a rendszer ellenőrzi az A-B és a B-C útvonalakt is – ha mondjuk az A-B drágább lenne, mint az A-C jegyem, akkor felárat kell fizetnem, hiszen olcsóbban jutok el A-ból B-be ezzel a kombinációval, mint ha csak arra az útra vennék jegyet. A HIP check automatikusan történik, a tarifaszabályokban általában akkor szerepel, ha elhagyható.

Inventory
Készlet, az egyes foglalási osztályokban levő szabad helyekre vonatkozik.

Maximum permitted mileage, MPM
Maximálisan használható mérföldek száma. Eslősorban az amerikai cégek szeretik használni útvonalak megadása helyett. Bővebben lásd: útvonalak.

Open return
Nyitott visszaút, amikor a visszaút (vagy továbbutazás) dátuma nincs meghatározva, bármikorra lehet később foglalni. Az open return szakaszok nem visszaigazolhatóak, tehát amelyik tarifa „confirmed sectors”-t igényel, azt nem lehet ilyen módon használni.

Originating flight
A jegyen szereplő legelső járat.

Outbound/inbound
Odaút/visszaút.

Penalties
Büntetések, amiket a jegy módosításakor vagy törlésekor kell pluszban fizetni.

Plate or stock
Azt jelenti, hogy az adott légitársaságnak kell kiállítania a jegyet.

Prepaid Ticket Advice, PTA
A papírjegyek korában arra szolgált, hogy valaki más fizette az utazó helyett a jegyet, akár más városban/országban. Az elektronikus jegyek korában ez szinte teljesen értelmét vesztette.

Reissue
Egy új jegy kiállítása a meglévő alapján, például egy dátumváltoztatás vagy törölt járat miatt.

Required booking designator, RBD
Az adott tarifa haszálatához ebbe (ezekbe) az osztály(ok)ba kell foglalni a széke(ke)t. Általában megegyezik a tarifa betűkódjával, de nem mindig.

Rerouting
Útvonalmódosítás, de megtévesztő, mert a síma dátummódosítást is így hívják. A Voluntary rerouting az, amikor az utas saját döntéséből kifolyólag szeretne módosítani.

Reservation
Foglalás. A „confirmed” verzió a visszaigazolt foglalás. Általában azt írja elő, hogy az utazás előtt mennyivel kell lefoglalni a jegyet. A foglalás nem egyenlő a jegy kiállításával, és ezekre akár eltérő határidők is vonatkozhatnak.

Revalidation
A jegyek olyan módosítása, amikor a légitársaság vagy utazási iroda nem állítja ki újra az egész jegyet, hanem csak a foglalást módosítja. Az elektronikus jegyek korszakában, mikor a revalidation és reissue gyakorlatilag ugyanannyi munkát jelent, egyre inkább kihalóban van.

Round the World fare, RW (vagy RTW)
Világkörüli jegy, általában mérföld alapon árazva, de létezik kontinens alapú is. Gyakran ezek a jegyek csak annyit határoznak meg, hogy az utazásnak egy irányban kell történnie (kelet vagy nyugat), az óceánok felett csak egyszer lehet átrepülni, és a maximálisan felhasználható mérföldek és/vagy stopoverek számát.

Routing
Az útvonal meghatározása, terjedhet a non-stoptól az engedélyezett átszállások embertelen hosszú listájáig. Bővebben: útvonalas poszt.

Season
Szezon, mint alacsony-, fő-, shoulder-, stb.

Segment
Egy repülés ugyanazzal a járatszámmal a jegyen belül.

Standby
Azok az utasok, akiknek nincs helyük az adott járatra, kaphatnak közvetlen az indulás előtt egy széket. Ezek az utasok vagy várólistán vannak, vagy egy korábbi járattal akarnak utazni a sajátjuk helyett.

Stopover
Menet közbeni önkéntes megállók, nem szimpla átszállás. 24 órától akár egy évig is tarthat (USA belföldi járatokon 4-6 óra), a csomagot fel kell vennünk, stb. Effektive olyan, mintha lenne egy jegyünk A-ból B-be, majd egy másik B-ből C-be. Előfordulhat, hogy az átszállás helyén napokig nincs továbbmenő járat, ezek továbbra is csak átszállásként szerepelnek a jegyen.

Surcharges
Pótdíjak.

Transatlantic, TATL/Transpacific, TPAC
Az Atlanti-, illetve a Csendes-óceánon keresztüli repülés.

Ticket on Departure
Amikor az utas indulás előtt a reptéren veszi fel a jegyét.

Ticketing
Jegykiállítás, azt írja elő, hogy a foglalás után mennyivel kell kifizetni a jegyet.

Transfer
Átszállás, lényegesebb lehet, mint bárki hinné.

Travel validity
Mennyi ideig érvényes a tarifa, ennél később nem lehet felhasználni.

Upgrade
Ez a tarifaszabályokban nem a túrista>biznisz útvonalat jelzi, hanem ugyanazon az osztályon egy drágább tarifakategúriába ugrást. Ha például valaki szereté előrehozni egy kedvező árú jegye indulási dátumát, és a foglalási osztálya elővásárlási kötelezettségének már nem felel meg, illetve már nincs benne szabad hely, akkor kénytelen a különbözetet kifizetni egy kevesebb megkötéssel rendelkező jegyre, és ezzel upgrade-elni egy magasabb foglalási osztályra.

Waitlist
Várólista. Általában a legolcsóbb jegyek nem engedélyezik a várólistát, de a drágábbak igen. Semmi köze a reptéri standby-listához, itt az utas foglal magának helyet, csak nem kap azonnal visszaigazolást. Az interneten lehetetlen így vásárolni, csak a légitársaságok értékesítői, illetve utazási ügynökök tudják elintézni.

2 komment

Címkék: szabályok elmélet tarifaszabályok

A bejegyzés trackback címe:

https://etkt.blog.hu/api/trackback/id/tr1001920939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gyurko 2010.09.08. 21:58:55

Nem kötözködésképpen :)

PTA - Prepaid Ticket Advice