Friss topikok

Indulni nem csak Ferihegyről lehet

2011.01.24. 10:55 KennyOMG

Gyakran előfordulhat, hogy – főleg nyugat-európai városokból – számunkra hihetetlen, ferihegyi indulással soha el nem érhető árakkal találkozunk. Ha az említett város Bécs, akkor szinte mindenkinek adja magát az ötlet: buszozzunk ki, és még a plusz utazás költségével is olcsóbban jövünk ki. Ugyanez a logika jelentősebb akciók esetén, pláne a fapadosok és az általuk diktált árak világában gyakorlatilag Európa bármely városába megállja a helyét.

Legelőször a negatívumokkal kell tisztában lennünk: ha a pozícionáló járatunk késik valami okból kifolyólag, akkor a további járatokat üzemeltető cégek valószínűleg nem fognak megkönyörülni rajtunk. A késő járat üzemeltetője sem tartozik a lekésett csatlakozásunkért felelősséggel, ha két külön jegyen van a két járat. Fokozottan igaz ez a fapadosokra, akik még akkor is lógva hagynak minket, ha az ő hibájukból késsük le az ő másik járatuk. Ez igencsak fájdalmas lehet, ha egy hosszútávú csatlakozásnak integethetünk. Ilyenkor gyakorlatilag két reményünk lehet: az egyik, ha a késő társaságnak fontos az imidzse (akinek ennyire fontos, olyan gyak. nincs); a másik, ha szoros a két társaság között a kapcsolat (pl. ugyanannak a szövetségnek a tagjai), illetve ha ugyanannál a társaságnál van két külön jegyünk.

További macera, ha csomaggal utazunk, azokat fel kell venni menet közben, és újra be kell csekkolni. Ez ismét egy kritikus pont, hiszen ha mi úgy számítunk, hogy a csomagjainkat 20 perc alatt megkapjuk, de 40-50 perc lesz belőle, akkor megint rosszul jártunk, nagyon rosszul. A világ egyes pontjain a csomagfelvételhez vámolás és/vagy bio-ellenőrzés és/vagy bevándorlás is tartozik, ezek újabb értékes perceket (alkalmasint órákat!) jelentenek, a terminálok közti utazásokról már nem is beszélve. Ha valaki csomaggal utazik, elvileg 90 perc alatt körbe lehet tekerni biztonsággal minden említett elemet érintve (a személyes rekordom San Franciscóban 38 perc becsekkig, éjjel 10-kor), de 2 óra alatt csak kalandvágyó embereknek javaslom az ilyen kombinációkat. Aki csak kézipoggyásszal utazik, és a schengeni területen száll át, online csekkol be és mobil/otthon nyomott beszállókártyát használ, annak elvileg 30 perc is elég lehet, de soha, soha ne vegyük ennyire szorosra. 1 óra kényelmes lehet, inkább egy kávé, mint egy lekésett utazás.

Csomagügyben külön meg kell említeni, hogy bár elvileg két jeggyel nem lehet végigcsekkolni, ha ugyanannak a társaságnak két külön járatára van jegyünk, akkor van esélyünk a végső uticélig feladni a bőröndöket, de a siker így sem garantált.

További problémát okozhat, ha a „csatlakozó” járatunk túl korán indul, vagy túl későn érkezik, és aznap nem tudunk odajutni/továbbállni. Budapestről tömegközlekedéssel például délelőtt 11 előtti indulásokat felesleges nézni Bécsben, hiszen az első buszok menetrend szerint 9:40-kor vannak a scwechati reptéren, az első vonat pedig reggel 9-re ér a bécsi Nyugatiba. Ha nem vigyázunk, és nem vagyunk kibékülve a reptéren alvással, akkor könnyen kiadhatunk hotelre és transzferekre sokkal több pénzt, mint amennyit esetlegesen spóroltunk volna.

Tehát miért jó ez nekünk? Egyrészt nettó megtakarítás (ki vállalna be plusz tortúrát drágábban?), másrészt, ha úgy akarjuk, többet is beleszoríthatunk az utunkba. Az csak rajtunk múlik, hogy, teszem azt, egy olcsó KLM járatot elkapva azonnal eltűnünk, mondjuk Párizsból, vagy esetleg egy-két napot még maradunk körülnézni. Ezzel a módszerrel gyakorlatilag két (három) utat kapunk kevesebb, mint egy áráért. Nem rossz üzlet.

Mennyibe kerül pozícionálni? Az igazán hardcore fapadosozók Európában bárhova eljuthatnak bagóért – 5643 átszállással, reptéri alvásokkal, városok közti vonatkozásokkal és hasonlókkal. Sokkal reálisabb 100-140 euró körül számolni, így ha kevesebből is megúszható, akár fapadosokkal, akár akciós jegyekkel, mi csak jól járunk, ha csak ennyiért van, akkor sem esünk pofára. Akármilyen hihetetlenül hangzik, ezzel együtt is jócskán van olyan helyzet, amikor konkrétan olcsóbban juthatunk el valahova egy ilyen kombinált megoldással, mint egyenesen Budapestről – azokról az esetekről már nem is beszélve, mikor közel ugyanannyi a ferihegyi indulás, mint mondjuk egy éjszaka Londonban. Az esetek nagy része ebbe a kategóriába esik, ilyen (közel) egyezés mellett mindenki vérmérséklete szerint döntse el, kényelmesen otthonról el akar jutni a célállomásra, vagy inkább megpróbálja maximálisan kihasználni az adott összegben levő lehetőségeket.

Melyek azok a városok, ahova bonyolult és/vagy drága eljutni Ferihegyről (feltételezve, hogy nem csilliónyi lókoszt repüléssel akar eljutni oda az ember)? Legelső sorban Brüsszel, ami kicsit fájdalmas, hiszen Brüsszel az egyik legolcsóbb kiindulópont Európából a hosszútávú járatok esetében. Sajnos Budapestről napi két reggeli és két esti járat van, szinte azonos 50.000 forint+ áron, ami egy EU-s útvonalért éppen csak nem rablás kategória. Sajnos Bécsből az utolsó délelőtti járat 9:40-kor indul, ezért azt egyszerűen lehetetlen bármi olcsó megoldással elkapni; a különbség viszont akkora, amibe bőven belefér egy egy napos Bécsi városnézés, hotelestül, kajástól Ugyancsak problémás lehet bármelyik skandináv ország, Portugália, Görögország, Frankfurt, illetve egyre inkább erre menetel (ismét) Madrid is. Ha nem lenne olcsó jegy (20-25.000 huf), természetesen az említettek mindegyikébe kapható drágébban és/vagy átszállással 45.000 forint körül, de ez már megint az a kategória, ahol nem biztos, hogy bármi maradna is a spórolt összegből.

Honnan érdemes jegyeket nézni? Mindenhonnan! De tényleg, vicc nélkül. Van azonban néhány hagyományosan olcsó város/ország, amiket érdemes fokozottabb figyelemmel kísérni. Mióta a taljánok komolyan megreccsenteték a nemzeti büszkeségük, pláne mióta az kivonult Milánóból, Olaszország (részint közelsége, részint a rendelkezésre álló olcsó jegyek mennyisége miatt) elsőrendű vadászterületnek számít. Milánóban és Rómában az összes arab próbálkozik erősen, valamint az Államokba is nagyon jó jegyeket lehet fogni, ahogy a Star Alliance két tagja (US, Continental) is próbálja még tovább taposni szerencsétlen Alitaliát a teljes bedőlés felé. Brüsszel is hagyományosan olcsó város, ahonnan előszeretettel akciózik az európai, amerikai és keleti társaságok zöme. Hasonlóan olcsó tud lenni London, már azt a tényt leszámítva, hogy egy átlagos hosszútávú jegyre több mint 100 dollárnyi illeték rakódik – esetenként ezzel együtt is „majd’ ingyé’ van”. Mivel az Iberia legkeletibb célállomása Tel Aviv, ezért Madridból szintén komoly engedményeket lehet megcsípni, valamint az arabok előszeretettel kötekednek néhány, az Iberiának fontosabb útvonalon is (pl. GRU, EZE, JNB, stb). Ha meszszire szereténk messzire repülni (Távol-kelet, ill. Ausztrália), akkor Isztambul ugyancsak nagyon jó választás lehet az arabokkal, pláne a Malév árait elnézve. Sajnos a menetrend elég pocsék, az európai járatok egy kivétellel az után érkeznek, hogy az arabok indulnak, tehát egy napnyi programot muszáj beiktatni.

Sokak számára meglepő módon azonban Ferihegy egyáltalán nem tartozik a legdrágább kiinduló repterek közé (főleg) a keleti utak esetében. A Közel-kelettel évtizedek óta jó a kapcsolatunk, távolabbra pedig az Aeroflot, az Aerosvit és a Turkish előszeretettel licitálnak egymásra. Ami az átlagosnál is drágább Budapestről: bármilyen „Isztán”, bármi távolabb a Szingapúr-Japán vonaltól, illetve délre az Egyesült Államoktól.

És mindezzel mennyit lehet spórolni? Példa gyanánt elég ránézni az Iberia két évvel ezelőtti akciójára Madridból, máris minden érthetővé válik. Természetesen nincs minden nap ilyen akció, de amikor van, akkor ne tartson vissza senkit se, hogy az idulás kicsit messzebb van, mint Ferihegy.

30 komment

Címkék: átszállás

A bejegyzés trackback címe:

https://etkt.blog.hu/api/trackback/id/tr982609324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.24. 14:26:15

Brüsszelhez hozzászólva: a KLM tele van 39 ezres jegyekkel Brüsszelbe, Amszterdamon át, napi több járattal.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.24. 14:30:04

@mestska:

és ha már szóbakerült: tudja valaki, hogy a KLM Brüsszel-Amszterdam közötti útra meghirdetett "vonattal is mehetsz" rendszere hogy működik?

www.klm.com/travel/br_en/plan_and_book/booking/booking_options/Travel_by_rail_with_a_KLM_ticket.htm

Gondolok itt arra, hogy a nap bármely szakában közlekedő vonatra kiadják a jegyet vagy csak a repülővel majdnem párhuzamosan közlekedő járatokra? Intercityre adják a jegyet vagy Thalysra is?

_Tom_ · http://blog.cstom.hu 2011.01.24. 17:02:25

Skandináviába (BUD-rõl) ajánlott a www.norwegian.com , egész baráti jegyeket is ki lehet fogni náluk. Repülnek közvetlenül Stockholmba, Koppenhágába, Oslóba
(pl. BUD-ARN-BUD 76EUR, a hülyének is :) De utaztam már velük HEL-OSL-HEL-t is valami 30EUR-ért.)

acsa77 2011.01.24. 21:37:14

Két éve ingáztam egy éven át Brüsszelbe, és 25-30 volt a retúr. Ennyire romlott a helyzet?

Bp. nagyon jó kiindulópont DK-Ázsiába is, egész Európát tekintve. Mert ugye logisztikai központ vagyunk kelet felé.

Egyébként spórolni tudatos tervezéssel lehet, sajnos előre kell tervezni. De a reptéri illetéket nem lehet megspórolni, az sajnos 4 db/retúr.

Arra is ügyelni kell, hogy a jegyvásárló felületek adott esetben olyan trükköt játszanak, hogy másodszorra visszatérve 1-2 nap múlva drágább jegyet ajánlanak. Miközben az olcsóbb még nem fogyott el :)

nowy 2011.01.24. 21:53:14

Távol-Keletre érdemes még az Egyptairt is megnézni.Bp-Kairó-Bangkok 180 körül van.Pluszként, visszafelé Kairóban eltölthetsz akár 2-3 napot is,ha úgy akarod.

morbiczer 2011.01.24. 23:37:26

@acsa77: "Két éve ingáztam egy éven át Brüsszelbe, és 25-30 volt a retúr. Ennyire romlott a helyzet?"

45-50 ezer alatt már igen régen nem láttam jegyet, még akkor is, ha hónapokkal előre veszed. (Hacsak nem vállalod be a Wizzairt Charleroiban.)

morbiczer 2011.01.24. 23:39:17

@morbiczer: Bár most, hogy véletlenszerűen megnézetem pár napot március végére, tényleg volt 40 alatt is.

SzocsO 2011.01.24. 23:49:10

@nowy: jaja, de csak óvatosan, épp most fájtolok velük, hogy a repjegyem ellenére csak elvigyenek már.

balage28 2011.01.24. 23:56:25

@nowy: Az egyptair-el csak az a baj, hogy hajlamosak HAMARABB indulni, mert hogy dolguk van...
Egyszer majdnem lekéstük a gépet. Telefonon csörögtek ránk, hogy merre vagyunk, mert indulnának. Előírásosan érkeztünk volna, így ámokfutás lett belőle a gyorsforgalmin...
Ráadásul le is b... hogy hol késtünk - miközben ők akartak hamarabb indulni... :S

nowy 2011.01.25. 00:53:33

@SzocsO: mi a bajuk,hogy nem akarnak vinni? Mire hivatkoznak ?

vörösbor(de)minőségi 2011.01.25. 01:36:31

kuba senkit nem mozgat?pedig meg kéne nézni óccsón..mig az öreg él.addig érdekes csak utána már kirakat lesz.van valakinek ötlet-utvonal?amit én találtam sokba van .

Kopi3.14 2011.01.25. 01:45:43

@vörösbor: úszva tuti olcsó. Bár lehet nem maradhatsz sokáig, mert amikor kimászol a partra hülyének néznek és hazaküldenek, vagy addigra lejár a vízumod. :D

ON: alternatíva lehet Frankfurt eléréséhez Köln, illetve Haan. S onnan átvonatozni. Kölnből ICE, 300km/h tempóval, vagy kisebb vonatok, átszállással, olcsóbban. De Münchenből is ahogy hallottam olcsón megcsíphetők jó vonalak USA-ba is.

drdugo 2011.01.25. 08:24:38

Brusszelbe epp a tegnap neztem marc vegere-apr elejere: taxokkal egyutt 10000 hufbol kijon odavissza kora reggeli indulassal, 20000bol pedig delutani indulassal.

Plumper_ 2011.01.25. 08:43:17

RyanAir: soha többé! és senkinek nem ajánlom. Szokásos öldöklő harc a sorban az első helyekért. Írország = tutira legalább 30%a- az utasoknak (több)gyermekes család/anyuka, kezelhetetlen, neveletlen és ordibáló, síró kölkökkel.
Műanyag, függőleges padok egymáshoz közel tolva, amelyek maximum 12 éves gyerekeknek adnak elég helyet, és tetejébe 20 percenként körbejárnak a légikísérők minden sz@rt eladni, beleértve az éhező gyerekeknek való gyűjtést, hogy véletlenül se tudj pihenni egy kicsit (ami a gyerekhadsereg miatt eleve lehetetlen).

A jegyár pedig sokszor megközelíti a normál repülőjáratokét.

Inkább utazok Malévvel, kicsit drágábban, de tuti kényelemben.

Sok ember azt hiszi, hogy a fapados mennyire olcsó. Közben stresszel, magára nyomja az összes kabátot, cuccot, mindenre felárat fizet, és mire 8 óra múlva megérkezik adott helyre (várakozás, repülőút, várakozás, átszállás, gyaloglás stb), totál ki van, és pokolba kívánja az egész fapados bandát.

Jack__Bauer 2011.01.25. 08:45:35

"Mióta a taljánok komolyan megreccsenteték a nemzeti büszkeségük, pláne mióta az kivonult Milánóból, Olaszország (részint közelsége, részint a rendelkezésre álló olcsó jegyek mennyisége miatt) elsőrendű vadászterületnek számít."

Ezt lefordítaná valaki magyarra? Köszi!

balage28 2011.01.25. 09:43:40

@Jack__Bauer: amióta nem repül az alitalia milanóból, azóta mások repülnek onnan, olcsóbban.

@Plumper_: a Maléves "fapinákat" hagyjuk másnak. Értem én, hogy nemzeti légitársaság, de akkor miért nézik le a kedves hölgyek az utasokat ???
(nem egyszeri tapasztalat, és más légitársaságoknál nem jelentkezik - tehát nem bennem van a hiba :)
A fapados tapasztalatoddal viszont teljesen egyetértek.

balage28 2011.01.25. 09:45:34

@vörösbor: Kuba engem is érdekelne - csak korlátozottak a lehetőségek. Amerikai oldalról foglalva vagy usa átszállással nem lehet oda eljutni az embargó miatt.

SzocsO 2011.01.25. 09:47:09

@nowy: huh, kicsit bonyolult
én még új vagyok, ez tkp. az első repülőutam lenne. Utazási irodán keresztül vettem (igen, a legutóbb becsődölt), és az Egyptairnél azt mondták, hogy nem kapták meg a pénzt. Most azóta már más felokosított, hogy az nem egészen úgy működik, így már nem tudnak elhajtani, de úgy néz ki, simliskednek.

vörösbor(de)minőségi 2011.01.25. 10:16:40

@balage28:
nem nyugszunk bele:))tovább kutatunk mert az öreg napjai sztem már meg vannak számlálva...utána meg az amerikaiak beteszik pici szőrős lábukat és florida lesz belőle.az meg kit érdekel?nem azért megyek(mennék)kubába,h.egy diznilendet lássak.

balage28 2011.01.25. 10:42:32

@vörösbor: jaja, én is ezért sietnék :)

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.01.25. 13:56:21

@mestska: Ugye azt is megnezted, mikora es milyen varakozzasal er oda? Esti afrikai jaratokhoz okes lehet, de minden mast lekestel vele, mire 2:30 korul megkapod a csomagod. A vonatos megoldas azert nem biztos, hogy mukodokepes, mert az Brusszel belvarosaban tesz le, igy onnan kulon ki kell bumlizni a repterre, ami pluszkoltseg is, es nem biztos, hogy egyszeruen megoldhato sok csomaggal es/vagy gyerekkel.

A vonat szerintem pont ugy mukodik, mint a nemet rail&fly, azaz egyszeruen bemutatod a jegyed a megfelelo pultnal, es kapsz egy egyiranyu kupont az elso/altalad valasztott jaratra.

@_Tom_: oke, 76 eur, ha nagyon akciosan kaptad. Semmi nem garantalja, hogy lesz, es akkor igencsak sokba tud kerulni az osszes skandinav orszag.

@nowy: nem ertem a hozzaszolasod, a poszt pont ennek az ellenkezojerol szolt! Pl Isztambulbol es Athenbol rendszeresen akcioznak 120k huf ala az egyiptomiak, mindketto elerheto picit tobb, mint 20k hufert Budapestrol. Sokkal kevesebb, mint a "neha 180k huf", raadasul fakultative megtekintheto a plusz atszallohely.

@morbiczer: valoban van 158 usd-ert, de du 5-re er oda, ami ujfent jo lehet az esti afrikai gepekhez, de minden mashoz edeskeves. Ha a reggeli SN jaratot akarod hasznalni, az ugyanugy 210 usd, mint az ev tobbi reszeben.

@drdugo: 10k huf jegy, +8,5k huf csomag, + 2x10 euro transzfer, + sok ora elbafva, + a hires fapados hozzaallas, ha megsem indulna a jarat. Mindneki dontse el.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.01.25. 13:58:23

@balage28: Kubaba vegyel egy last minute jegyet a nemetektol, 130-18 euro kozott lehet oket kapni. Condor meg AirBerlin, szoval 10 ors "szinvonal", de occso! Alternativa gyanant figyeld az Iberiat, hatha iden is lesz elmebeteg akciojuk Madridbol, mint ami a linkelt kepen is van.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.25. 19:02:39

@KennyOMG:

10:30-kor van Brüsszelben, ha a reggeli géppel mész. 2:30-ig csak kihozzák a csomagod :D

A vonatot egyébként nem a poszt témájához kapcsolódva kérdeztem, hanem mert van egy ilyen lehetőségem.
Mindenesetre okosabb nem lettem :)

_Tom_ · http://blog.cstom.hu 2011.01.25. 20:58:46

@KennyOMG: mondom "ki lehet fogni" ;)
(A 76EUR különben nem "nagyon akciós", most is elérhetõ, ha az ember egy kicsit körbekattogtatja a dátumokat. De ha éppen drága, akkor is bõven 200EUR alatt van, ami azért nem olyan qrva drága. Malévvel, Finnairrel meg egyéb nemzetiekkel tényleg nem nagyon elõnyös az észak, pláne, hogy a SAS már nem ismeri Pestet...)
És nem elfelejteni, hogy ezek direkt BUD-Skandináv járatok, mindenféle átszállás (és a vele járó várakozás) nélkül.
Viszont fapad. De a jobb fajtájából, nem a Ryanair féle "skót" banda.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.01.25. 21:23:33

@mestska: Valoban van ilyen jarat, de nezd meg mikor elerheto valoban ez az ar. Marciusban 5 napon (1, 2, 6, 8, 9, 22), utana legkozelebb augusztus elsejen, majd azutan november elsejetol heti 2-3x. A "van, csak megsincs" kategoria nagyon felrevezeto lehet, es meg tobbe tud kerulni.

@_Tom_: Oke, ahhoz meg adjunk hozza 12 gbp/14 eur csomagdijat, maris majdnem az emlitett 100 euros alapnal vagyunk - fapaddal. HA van olcso jegy, ha megsem, akkor kokemeny rába'. Ez az egyik fele, a masik a kesoi erkezes/korai indulas, a harmadik meg az, hogy egy pozicionalasnal valoszinuleg a masik jegy lesz dragabb, azon lesz nagyobb sporolas, ergo nem a fapados pozicionalot fogod tilitolizni elsosorban.

Mindezek mellett a skandinav orszagok nem arrol hiresek, hogy brutalis akciokat csinalnanak onnan a cegek. :]

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.01.25. 21:30:37

@mestska: Illetve javitom magam, nem ennyire szar az elerhetosege, de a katasztrofalistol igy is csak par lepesre van. Aprilis 2 es nov 1 kozott igy is all az egyetlen szabad augusztus elseji datum. Es mar most vannak novemberben olyan napok, amikor ujfent elfogyott.

balage28 2011.01.25. 21:45:05

Nem mindegy honnan hova, és a Kuba kérdéshez :

Copa Air:
PTY-HAV : 750USD körül
az ennél közelebbi Cancunból : 380USD körül.
Logikus, hiszen közelebb van légvonalban.
De ők tudnak egy rövidebbet az erdőn keresztül, ugyanis a CUN-HAV utat CUN-PTY-HAV úton repülik...

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.01.25. 22:29:57

@balage28: DUS-VRO jan 31-feb 14 349 euro, de fog ez meg lejebb menni.

Ha mindenkeppen helybol akarsz repulni, akkor kulon nezd meg a Cubana honlapjat is, ok nincsenek benne egyik GDS-ben sem (ertheto okokbol).

jyd 2011.01.26. 12:20:05

Már régóta olvasom a blogot, nagyon sok rendkívül érdekes információ van benne, gratulálok hozzá!
Tudom, nem ez a témája a bejegyzésnek, de hátha tud valaki valami információval segíteni sürgösen.
Wizzairnél foglaltunk 3 napja febr.13.-ra (vasarnap) es 20.-ra vissza (szinten vasarnap), 2 külön jegyet. (poggyász miatt külön, mert egyik útra nincs poggyász)
Átutalással fizettünk, hétfön meg is történt az átutalás.
Majd ma megérkezett a visszaigazoló e-mail is amelyben febr.14.-re ill. 21.-re visszaigazolták az utakat.
Pár perc kutakodás után rájöttem, hogy attól a hétvégétöl kezdve megszüntették a vasárnapi járataikat, így simán átrakták a foglalást mindenféle értesítés nélkül!
Tudtok-e valamit róla, hogy ilyenkor lehet-e bármit is ''panaszkodni''?
Köszönettel várom az infokat és mégegyszer gratula a bloghoz!

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.01.26. 13:35:40

@jyd: Szia! Szerintem az alabbi topikban kerdezd meg, az ottani szakik biztos tudnak ra valaszolni:

forum.index.hu/Article/showArticle?t=9080771