Friss topikok

Haladó elmélet: az útvonalakról

2011.07.18. 07:05 KennyOMG

Az egyes tarifák által megengedett útvonalak alapjaiban befolyásolják, mekkora „hozzáadott értéket” csaphatunk jegyünkhöz, hiszen – bármennyire triviálisan hangzik is – ezek a szabályok határozzák meg, mely reptereket érinthetjük utunk során, ezzel közvetett hatással vannak a megállóktól kezdve a használt repülőgépek típusain és felszereltségén keresztül a repült mérföldekig számtalan dologra. Érdemes körüljárni a dolgot.

A lerepülhető útvonalakat két dolog határozza meg: az útvonalaszabályzat vonatkozó része, illetve a tarifaszabályzatban az átszállások korlátozásai. A példa kedvéért lássunk gyorsan egy egyszerű útvonalat: BUD-MAD a Lufthansával. A tarifaszabályzat pillanatok alatt elérhető a Matrixban:

  1 TRANSFER REQUIRED AND 2 PERMITTED IN EACH DIRECTION
    FARE BREAK SURFACE SECTORS NOT PERMITTED AND EMBEDDED
     SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE FARE COMPONENT.
         NOTE -
          UNLESS RESTRICTED BY ROUTING ATTACHED TO FARE
          RECORD.

Sorról sorra haladva: legfeljebb kétszer lehet átszállunk, de legalább egyszer (nyilvánvalóan) muszáj. A repüléseink helyett utazhatunk szárazföldön is, kivéve a Madridot érintő (odaút utolsó, valamint a visszaút első) szegmenseket. Ezek után nézzük meg a vonatkozó útvonalszabályzatot is.

PUBLISHED RTG BUD-MAD/LH1444/TAR-EURG    EF-20JUN11 DIS-INDEF
 
/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
 1. BUD-BD/LH/LX/OS/SN-BER/BRU/CGN/DUS/FRA/HAJ/HAM/LON/MIL/
    MUC/NUE/STR/VIE/ZRH-BD/LH/LX/OS/SN-BER/BRU/CGN/DUS/FRA/
    HAJ/HAM/LON/MIL/MUC/NUE/STR/VIE/ZRH-BD/LH/LX/OS/SN-BCN/
    BRU/MAD-JK/LH/OS/SN-MAD
 2. BUD-BD/LH/LX/OS/SN-BER/BRU/CGN/DUS/FRA/HAJ/HAM/LON/MIL/
    MUC/NUE/STR/VIE/ZRH-BD/LH/LX/OS/SN-BER/BRU/CGN/DUS/FRA/
    HAJ/HAM/LON/MIL/MUC/NUE/STR/VIE/ZRH-BD/LH/LX/OS/SN-MAD
 3. BUD-LH/LX/OS/SN-ZRH-BD/LH/LX/OS/SN-BER/BRU/CGN/DUS/FRA/
    HAJ/HAM/LON/MIL/MUC/NUE/STR/VIE/ZRH-BD/LH/LX/OS/SN-BER/
    BRU/CGN/DUS/FRA/HAJ/HAM/LON/MIL/MUC/NUE/STR/VIE/ZRH-BD/LH/
    LX/OS/SN-BCN/BRU/MAD-JK/LH/OS/SN-MAD
 4. BUD-LH/LX/OS/SN-ZRH-BD/LH/LX/OS/SN-BER/BRU/CGN/DUS/FRA/
    HAJ/HAM/LON/MIL/MUC/NUE/STR/VIE/ZRH-BD/LH/LX/OS/SN-BER/
    BRU/CGN/DUS/FRA/HAJ/HAM/LON/MIL/MUC/NUE/STR/VIE/ZRH-BD/LH/
    LX/OS/SN-MAD

A formátum itt REPTÉR-FUVAROZÓ-REPTÉR-FUVAROZÓ… A kötőjelek csatlakozást jelentenek, a perjelek között lévő elemekből pedig bármelyik egyet használhatjuk, vagy akár el is hagyhatjuk. Tehát a „BUD-BD/LH/LX/OS/SN-BER/BRU/CGN/DUS…” jelentése: Budapestről a BMI-vel vagy a Lufthansával vagy a Swisszel vagy az Austriannel vagy a Brussels Airlines-zal Berlinbe vagy Brüsszelbe vagy Kölnbe vagy Düsseldorfba vagy… Természetesen az elérhető útvonalat korlátozzák a létező járatok is, hiszen pl Budapestről nincs az említett társaságokkal járat Kölnbe. A szabályok ilyentén felépítésére az a magyarázat, hogy nem csinálnak minden tarifához külön útvonalat, gyakran csak az induló és érkező reptereket írogatják át.

A két szabályt összefésülve arra juthatunk, hogy a fent említett útvonalak bármelyikén utazhatunk, legalább egy, de legfeljebb két átszállással – elvileg. Természetesen a gyakorlat kicsit más képet mutat itt is, de azért a lehetőségeink bőven tágabbak, mint mondjuk egy Lufthansa.com-os keresés alapján gondolnánk. Lássuk csak… BUD-MUC-MAD? Alapból ezt vagy hasonlót ad a Lufthansa honlapja. Kicsit megtekergetve a dolgokat: BUD-VIE-MUC-MAD, BUD-FRA-BRU-MAD, BUD-BRU-FRA-MAD, BUD-MUC-BCN-MAD, BUD-ZRH-FRA-MAD, BUD-MUC-FRA-MAD, stb. A barcelonai csatlakozáshoz a lh.com valamiért nem volt hajlandó a Spanair járatot dobni, ezért van Expediás foglalás berakva.

Első blikkre bárki azt gondolhatná, nem is ugyanannyiba kerülnek a jegyek, hiszen 45 ezertől egészen 70 ezerig terjednek az árak. Azonban ha megnézzük a viteldíjakat (fare), akkor azonnal láthatjuk, a jegyek nagy része ugyanannyiba kerül (20.900 forint), csak egy-kettő ugrott fel az E és T foglalási kódokba (+600 illetve 1600 forint a viteldíjhoz). A nagy különbséget a minden egyes ország által legombolt légiforgalmi illetékek jelentik, illetve ha a Lufthansán kívül szerepel más társaság is a jegyen a saját járatszámával, akkor ők külön felszámolnak még kerozinpótdíjat maguknak. Ez pl a brüsszeli kanyar esetén potom 50€ a Brussels Airlines, és 17€ a belga kormány részére.

Bár ezek egyáltalán nem tűnnek kifejezetten bonyolult jegyeknek, és valóban nem is azok, mégis vannak már problémák itt is. A Matrix visszautasítja, hogy 24 óránál rövidebb átszállási idővel keressen német belföldi szegmenst is tartalmazó jegyet. Ugyanennek a jegynek az illetékeit az lh.com valószínűleg elkummantja (arról már nem is beszélve, hogy értelmetlenül nyomja fel S foglalási osztályba a tarifát, mikor az Orbitz pl tud foglalni E-be is),vagy az összes többi online ügynökség (pl Expedia) számol rosszul. Az Expedia egyébként sok keresésre nem is képes magától értelmes árat kiköhögni, szektoronként kell összelegózni a jegyet az emberi árhoz. Pedig ezek még tényleg nem bonyolult jegyek.

Fontos tudni, hogy egy jegy csak és kizárólag akkor foglalható egy adott tarifaosztályon, ha az összes szakaszra elérhető ugyanaz a foglalási osztály, illetve ha bizonyos szakaszokra másképp nem rendelkezik a tarifaszabályzat (pl interkontinentális jegy esetén az Európán belüli szegmensre más osztály(oka)t ír elő). Ez egy hosszabb lélegzetvételű jegynél életbevágóan lényeges lehet, hiszen minél több szegmensből áll, annál nehezebb olyan időpontokat találni, mikor a nekünk megfelelő (= legolcsóbb) tarifák minden szakaszra elérhetők.

A poszt kedvéért nézzünk meg egy másik jegyet is: BUD-SFO. Néhány útvonal a teljesség igénye nélkül: American Airlines, Air Canada, bmi, Continental, Delta, KLM, Lufthansa (balra, ez majdnem akkora, mint a Király Visszatér stáblistája), Swiss, Malév. Mint láthatjuk, a cégek jó része mind felsorol, az eltérés csak az útvonalak számában, és természetesen magukban az útvonalakban van. Két amerikai azonban egy másik módszert alkalmaz, ők a maximálisan lerepülhető mérföldeket korlátozzák, ezt a módszert hívják MPM-nek. Mint látható, mindketten 7422 mérföldet engednek, ez elég nagyvonalúnak tűnik a BUD-SFO 6117 mérföldjéhez képest (légvonalban).

Az MPM esetén csak a lerepült mérföldek, illetve a tarifaszabályzatban szereplő átszállások száma korlátozza az utazót. Előbbire ad könnyebbséget a „ticketed point deduction” intézménye, ami szerint a teljes távolságból irányonként egyszer ki lehet vonni a szabályban írt értéket (AA 550, DL 600 mérföldet), ha az utas a felsorolt város(ok) egyikét érintve repül. Tehát pl Deltával 8022 mérföld repülhető, ha Párizsban is átszállunk. A tarifaszabályok persze cégenként változnak, lássuk az American mennyire nagylelkű hozzánk:

  2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE
2 FREE IN EUROPE
IN EACH DIRECTION. AND - 2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE 1 FREE BETWEEN AA/BA/IB AND HA IN HAWAII IN EACH DIRECTION 2 FREE ON AA/BA/IB ONLY IN NORTH AMERICA IN EACH DIRECTION FARE BREAK SURFACE SECTORS NOT PERMITTED AND EMBEDDED SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE FARE COMPONENT.

Európában két átszállás irányonként, míg az Államokban szintén kétszer szállhatunk át, de csak az American, a British és az Iberia járatait használva. A Hawaii-ra vonatkozó rész most nem érdekel minket, mert Budapestről Honolulu még légvonalban is 7695 mérföld. Az Americannel a lehetőségeink a legjobb esetben is legfeljebb átlagosak. Lássuk mit tud nyújtani a Delta:

  UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE FARE COMPONENT
    ONLINE ON THE PRIMARY CARRIER.
  AND - 1 TRANSFER PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE
          INTERLINE INCLUDING THE PRIMARY CARRIER
            FREE BETWEEN DL AND AF OUTSIDE THE UNITED STATES
             IN EACH DIRECTION
            FREE BETWEEN DL AND AZ OUTSIDE THE UNITED STATES
             IN EACH DIRECTION
            FREE BETWEEN DL AND OK OUTSIDE THE UNITED STATES
             IN EACH DIRECTION
            FREE BETWEEN DL AND KL OUTSIDE THE UNITED STATES
             IN EACH DIRECTION.
  AND - UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE FARE COMPONENT
            FREE
          ONLINE EXCLUDING THE PRIMARY CARRIER
            FREE ON AF ONLY IN EACH DIRECTION
            FREE ON AZ ONLY IN EACH DIRECTION
            FREE ON OK ONLY IN EACH DIRECTION
            FREE ON KL ONLY IN EACH DIRECTION.
  AND - 1 TRANSFER PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE
          INTERLINE INCLUDING THE PRIMARY CARRIER
            FREE IN HAWAII IN EACH DIRECTION.
  AND - 1 TRANSFER PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE
          INTERLINE INCLUDING THE PRIMARY CARRIER
            FREE BETWEEN DL AND AM IN MEXICO IN EACH
             DIRECTION
          FARE BREAK SURFACE SECTORS NOT PERMITTED AND
           EMBEDDED SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE FARE
           COMPONENT.

Az „online” jelen esetben a Delta saját járatai, míg az „interline” a Delta és egy másik fuvarozó közti átszállásokat jelenti. Tehát a Delta korlátlan számú átszállást enged a saját járatai között, 1 átszállást az AF, AZ, OK vagy KL és a Delta járatai között az Államokon kívül (értelemszerűen Európában), korlátlan mennyiségű átszállást az AF, AZ, OK és KL saját járatai között online (tehát pl Air France-ról nem tudunk Alitaliára átszállni ezzel!); a továbbiak (Hawaii, Mexiko) nem érdekelnek minket. Ez már sokkal jobban hangzik, bár közel sem annyira megengedő, mint elsőre látszik.

Ha nem szállunk át Párizsban, akkor 600 mérföldet bukunk. Ha átszállunk, akkor a legrövidebb lehetséges út (BUD-CDG-DTW-SFO) 6796 mérföld lesz, azaz nagyjából 1200 mérföldnyi extra utazást tudunk belepréselni a jegybe. Mondhatnánk, hogy ez több mint elég Európán belül, azonban egy dolgot mindenképpen észben kell tartani: bármelyik európai fuvarozóról csak online vagy a Deltára szállhatunk át. Ez azt jelenti, hogy a 4 európai SkyTeam-es társaság közül csak az egyiket használhatjuk, a szektoronként halmozódó kerozinpótdíjakról már nem is beszélve, ennek következtében az óceán innenső felén tervezett körút már hamvába is halt. A másik oldalon ismét ott vagyunk, ahol a part szakad: 1200 pluszmérföld nem rossz, de sok mindenre nem is elég abban az országban, aminek a két széle 2500 mérföldnyire van egymástól.

Az MPM sémához fontos hozzátenni, hogy elvileg repülhetünk többet is, mint amennyit engedne a tarifa: minden megkezdett 5% mérföld-túllépésért 5%-al többet számláznak társaságok, egészen 25%-ig. Elvileg. Azonban ennek a lehetőségnek a kezelése finoman szólva is érdekesen valósul meg, illetve lehet, hogy egyes társaságok korlátozzák a maximális túllépés mértékét. Az egyetlen példa, amit sikerült kivernem a Matrixból egy Delta tarifa a BUD-CDG-ATL-DTW-SFO útvonalra, októberre nézve. Ez a Matrix szerint 8061 mérföld, ami fél százalékkal több, mint a megengedett 8022, és ez pont látszik is a tarifákban, az odaút 5%-al drágább, mint a visszaút:

Fare (A1): DL BUDSFO ULJV3 fare (rules), psgr type ADT  HUF 36750
Fare (A2): DL SFOBUD ULSXHU fare (rules), psgr type ADT HUF 35000

Csak érdekességképpen lássuk az előző posztban emlegetett Continentalos elkúrás útvonlát:

PUBLISHED RTG SEA-EWR/CO910 /TAR-DRG1 EF-11MAR11 DIS-13MAR11 

TRAVEL MUST NOT BE NONSTOP 
1. SEA-WAS/SFO/PHX/PHL/LAX/HOU/EWR/DEN/CLT/CLE/CHI-EWR 
2. SEA-EWR

Mint látható, gyakorlatilag semmi különös nem látszik (azon kívül, hogy leírja, nem lehet non-stop, majd mégis enged non-stop útvonalat is), Dél-Amerika végképp nincs megemlítve. Ilyen esetekben valószínűleg valami programozási baki adódhatott, illetve az is elképzelhető, hogy a fenti szabályok akadtak össze egymással (nem lehet non-stop, de mégis). Az igazságot valószínűleg soha nem fogjuk megtudni. Külön felhívnám a figyelmet a tarifa hosszú életére: márc 11-13 (eredetileg június 15-ig szólt volna).

Végül még egy tipp azoknak, akik szeretnének az útvonalakkal játszani, de nem akarnak pénzt kiadni valamelyik előfizetős cuccra: a Matrixban lévő szabályok, amik az átszállásokra vonatkoznak, tökéletesen elegek lehetnek az esetek nagy részében. Ha kreatívan keres az ember, akkor nagyrészt fel lehet térképezni a lehetőségeket. Pl ha egy American tarifa 2 átszállást enged Európában, valamint még kettőt az Államokban, akkor nyugodtan lehet keresni mondjuk a

BUD:: F F LON AA NYC AA AA
SFO:: AA NYC AA

formátummal. Ez egy átszállással eljuttat minket Londonig, ahonnan az Americannel New Yorkba repülve még két átszállás San Francisco. Természetesen lehet próbálkozni cifrázni, itt-ott meghatározni egyéb reptereket és/vagy fuvarozókat. A visszaúthoz mindenképpen érdemes a lehető legfapadosabb verziót a legprecizebben (járatszámokkal) megadni, legalább azzal ne kelljen szerencsétlen Matrixnak molyolnia. Egy másik példa, ha meg szeretnénk nézni, hogy mondjuk a KLM-el valóban át lehet-e szállni Európán kívül Budapestről Hongkongba, ha a tarifaszabályzat szerint ezt akárhányszor megtehetjük:

BUD:: KL AMS KL ~AMS,CDG F
HKG:: KL AMS KL

azaz budapestről két KLM járat amszterdami átszállással, ami után nem Párizsban vagyunk, majd tovább egy bármilyen járat Hongkongba. Itt azért zártam ki Párizst, mert az Air France és a KLM előszeretettel ad egymás járataira ajánlatot (esetünkben BUD-AMS-CDG-HKG), lévén egy cég. Nem fontos, de gyakran segít. Ha találtunk egy pluszátszállással utat, akkor lehet próbálkozni még egy F-et beiktatni valahova, stb. Nem a leggyorsabb, de néha hamarabb hoz eredményt, mint egy lepedőnyi útvonal végigbogarászása – és mindig ingyen van.

Ok, ez mind nagyszerű, de mégis mire jó, ha az ember háromszor annyi átszállással jut el valahova? Legközelebb ezt kezdjük el boncolgatni.

4 komment

Címkék: átszállás tarifaszabályok haladó elmélet

A bejegyzés trackback címe:

https://etkt.blog.hu/api/trackback/id/tr603073560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

balage28 2011.07.19. 23:52:48

Előtúrtam egy régebbi keresésemet, amiről rémlett, hogy 10k fölött volt egy irányba bud-(cdg-lax-sea-atl)-phl.
De kiderült, hogy két tarifára bontotta, azért engedte a matrix.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.07.20. 20:51:36

= BUD-LAX + LAX PHL
gondolom.

balage28 2011.07.20. 23:26:05

Elvitt egyben SEA-ig, az erdekes az, hogy a bud-sea olcsobb mint a sea-phl...

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.07.23. 21:38:50

Erdekes. Elvileg a legtavolabbi pontnak (LAX) kellene a vegcelnak lennie, de gondolom onnan nem lehet Seattle-on (es Atlantan) keresztul repulni Philiybe, tehat BUD-LAX eseten a vegeredmeny BUD-LAX + LAX-SEA + SEA-PHL lett volna. Persze ez csak otleteles, illetve csak az MPM tarifakra vonatkozik (az AF meg utvonalazik).