Friss topikok

Haladó elmélet: az átszállásokról

2011.08.31. 08:34 KennyOMG

Mint láthattuk, általában sokkal rugalmasabbak a lehetőségeink az repült útvonalakkal kapcsolatban, mint azt a légitársaságok és ügynökségek honlapjain való foglalások alapján gondolhatnánk. Magától adódik a kérdés, hogy ha a keresők a legrövidebb és legkényelmesebb utakat adják alapból, akkor mégis mire lehet jó ettől eltérő, hosszabb, bonyolultabb utakat kergetni. Természetesen többféle válasz is lehetséges.

Az egyik legelső és legnyilvánvalóbb helyzet az árral kapcsolatos. Ahogy láthattuk, egy tarifát csak akkor tudunk foglalni, ha szükséges foglalási osztályok minden szegmensre rendelkezésre állnak. Könnyen megeshet, hogy a legnyilvánvalóbb, legegyszerűbb útvonalakon valamelyik szakasz csak magasabb osztályba foglalható, így az egész tarifát feltolja egy-két árkategóriával. Hosszú távú repüléseknél ez foglalási osztályonként akár 100 euró különbséget is jelenthet mindkét irányban.

Ilyenkor kicsit „logikátlanabb” útvonallal elképzelhető, hogy még elérhető az alacsonyabb ár. (szolg közl: Az utóbbi pár hónapban hébe-hóba próbáltam hasonló szituációt elővarázsolni, de sajnos nem sikerült egy értelmes példát sem előkapni a kalapból. Természetesen amint szembejön valami hasonló, pótolom.)

A második ok roppant prózai: több repülés = több mérföld, több szegmens. Bár az ún „mileage runnerek” (nagyjából „mérföldharácsolók”) mániákusan igyekeznek a lehető leghosszabb útvonalat kihozni repüléseik nagy részéből, senkinek sem árthat meg +500-1000 mérföld jegyenként és irányonként. Nem tűnik soknak, de ha az ember nem csak évi egy-két vakáció alkalmával repül valami Földközi-tengeri szigetre, akkor gyorsan elkezdenek összeadódni. A törzsutasprogramokról még lesz bejegyzés (valamikor™).

Egyéb „nonszensz” indítékok is lehetnek az egzotikus útvonalak mögött. Amikor például Hongkongból terveztem KLM-el hazarepülni, már előre fintorogtam a lereccsent, öregecskedő 747-eseik gondolatától is. Egy kis kitérővel azonban a 747-esek helyett lehetséges 777-200-akkal is repülni Kínán keresztül – a kínai légtérhasználati díj befizetése mellett. Megér-e irányonként nagyjából 30 dollárt a fél milliméterrel szélesebb szék, illetve a fejtámla hátába épített LCD? Ez már megint csak egy olyan áltudományos téma, amit egyszer még körbeszaladunk. (Megér! :) )

És természetesen ne feledkezzünk meg a legeslegfontosabb érvről sem átszállások kapcsán: akár 24 óránk is lehet a földön két járat között. Mire elég 24 (reálisan nézve 20-22) óra? Egy gyors városnézésre, vacsorára távoli barátainkkal vagy rokonainkkal, egy komplett üzleti tárgyalásra vagy állásinterjúra, esetleg az Udvar-Hazy Centerre, a lehetőségek tárháza elég széles. Az előző poszt példáihoz visszanyúlva nézzünk mondjuk egy müncheni megállót. Érkezés szerdán 18:30-kor, indulás csütörtökön 14:40-kor, és mindez összesen 2200 forintnyi német illetékkel kerül többe.

Egy másik példa szintén az előző posztból. Novemberre nézve egy BUD-SFO jegy a Lufthansával legolcsóbban 883 dollárra jön ki. (Most nagyvonalúan tekintsünk el attól, hogy nem ők a legolcsóbbak azon az útvonalon– mikor kutattam, meg 779 dollárral ütöttek mindenkit, mire a screenshotokig jutottam, ez lett a helyzet.) Aki még emlékszik a lepedőnyi útvonallistára, az sejtheti, legalábbis nagy vonalakban, mi következik: BUD-FRA-YYZ-YVR-SFO-IAD-VIE-BUD. Természetesen 20-22 órás megállókkal, ahol lehet. A különbséget természetesen itt is a halmozódó illetékek jelentik.

Mi az, ami nem átszállás? Ha valahol megállunk, majd ugyanazzal a járatszámmal, de nem feltételen ugyanazzal a géppel folytatjuk utunk, akkor az nem átszállás. Az ilyen megállók egyik típúsa a technikai megállás, pl LCY-(SNN-)JFK, odaúton Shannonban meg kell tankolni a repülőt, mert a City futópályája olyan rövid, hogy a gépeknek nem lenne elég egy teli tankos felszálláshoz. A második verzió az ún „tag-on flight”, amit talán „megtoldott járatnak” lehetne fordítani. Ilyenkor a közbenső megálló után még repül egy (általában rövid szakasz)t a cég a géppel, pl AMS-SIN-DPS, illetve a harmadik a klasszikus körút, amit a csarterek (és egyes ázsiai társaságok) használnak előszeretettel, pl CMB-MXP-FCO-CMB. Egyik esetben sincs átszállás, csak megállás.

Mit kell tudni az átszállásokról? Nemzetközi járatok esetén legfeljebb 24 óránk van az átszállásra. Ennél csak akkor lesz több időnk átszállni, ha 24 órán belül nem indul járat, amivel tovább tudnánk menni. Az amerikai belföldi piac sokkal szigorúbb, itt 4 (négy!) óránk lehet maximum a két járat között (illetve éjfél és reggel hat között nem indulnak belföldi járatok, tehát az éjszakázás belefér, ha az első reggeli géppel folytatjuk utunk). Sokan trükköznek azzal az Államokban, hogy olcsó mexikói vagy kanadai jegyet vesznek, így egy-egy napot tudnak az átszálló városaikban tölteni, lévén nemzetközi jegyük van (megj 2016: Kanada/Mexikó mostanra az egységes Éeszak-Amerikai szabalyozasba esnek az összes amerikai társaságnál, tehat ugyanaz a 4 órás szabály vonatkozik rájuk, mint a belfoldi USA jegyekre). Azonban az egyszeri turista számára is hasznos lehet ez az intézmény, mint a bal oldali jegy is mutatja: városnézés Los Angeles-ben, szilveszter Vegasban, majd irány Mehikó.

Hasonlóan lehet kihasználni Európán belül is a megállókat. Ha valakinek mondjuk csütörtökön tárgyalnivalója lenne Frankfurtban, annak három választása van: vagy hazamegy vasárnap előtt méregdrágán, vagy üldögél addig, és jófajta német sört iszogat, de ennél gyakran olcsóbban jön ki, ha továbbrepül máshova a hétvégére. Akciók alkalmával Ibiza, Mallorca, dél-Francia- és Olaszország is gazdaságosabb lesz, de láttam már Iberiával Kanári-szigeteket, amik jobban jöttek ki hasonló konstrukcióval (és természetesen Frankfurt helyett Barcelonával vagy Madriddal), mint egy szimpla retúr. Igazán extrém esetekben még egy transzatlanti út is kevesebb pénzünket nyeli el, mint egy szimpla oda-vissza út (gátlástalanul lopott kép).

Mennyi idő elég átszállni? Normál esetben egy átlag gépcsere 30 perc alatt abszolválható, azonban itt is vannak eltérések. Nagyobb reptereken, főleg ha terminált is kell váltani, ez könnyen egy óra fölé ugorhat. Amerika természetesen itt is kakukktojás, mert minden egyes olyan átszállásnál, ahol külföldről lép be az utas az Államok területére, be kell vándorolni, vámoltatni kell, majd újracsekkolni magunkat csomagostul. Ez a bevándorlásnál álló sor függvényében akár 3 óra is lehet, és ehhez még csak semmi szokatlannak sem kell történnie. A leghosszabb átszállások általában azok, amikor repteret is kell váltani, ilyenkor a minimum 3 óra, amit tervezzünk be, és ez sem biztos, hogy elég.

Az átszállások minősített fajtája a szárazföldi szektorral (surface sector) kombinált. Ilyenkor nem csak repteret váltunk, hanem más városból folytatjuk az utunk. Egy gyors példa a BUD-MAD csokorból. Szerdán érkezés Münchenbe, majd csütörtökön tovább Frankfurtból. Ilyen jegyet foglalni senkinek sem lehet túl sok oka, azonban a szárazföldi szektorok különleges verziói a „fare break surface sectorok” váratlan kedvezményekhez segíthetik a repjegyvadászt. A „fare break point” általában az uticélunk, ide szól a repült tarifa; a „fb surface sectorok” ennek a pontnak az egyik vagy másik oldalán lévő szárazföldi utak.

Nézzünk például egy AA MIA-LON és MIA-MAD jegyet. Londonba 53 dolláros viteldíjjal 674 dollár összesen; Madridba 220/250 dolláros tarifákkal 980 egységre jön ki a vége. Mivel azonban a londoni tarifákon engedélyezett a fb surface sector, ezért Londonba vagy Londonból nem kötelező repülnünk. A legjobban akkor jövünk ki, ha Londonba érkezünk, de Madridból indulunk vissza. Miért?

  2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE
    ANY COMBINATION OF THE FOLLOWING -
     1 ONLINE EXCLUDING THE PRIMARY CARRIER
     2 INTERLINE INCLUDING THE PRIMARY CARRIER
     1 INTERLINE EXCLUDING THE PRIMARY CARRIER
      FREE IN AREA 2 IN EACH DIRECTION.
  AND - 2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION
          ONLINE ON THE PRIMARY CARRIER
          FARE BREAK AND EMBEDDED SURFACE SECTORS PERMITTED
           ON THE FARE COMPONENT.

Normál esetben ez egy open jaw jegynek minősülne, 53+250 dolláros viteldíjjal, de jelen esetben a rendszer szerint Londonból indulunk a londoni tarifával, csak nem repülve. Ezzel a londoni jegyhez képest elcseréltünk 82 fontnyi adót/illtéket 14 eurónyira (balara)– ennyiért már bőven el lehet fapadolni Madridig. Ha azonban madrid az uticélunk, akkor a megtakarítás sokkal látványosabb: a viteldíjakból 429 dollárt faragtunk le, a teljes árat majdnem megfeleztük!

Mi a helyzet azonban akkor, ha egy napnal többet szeretnénk maradni valahol? Erre találták fel a stopover nagyszerű intézményét.

6 komment

Címkék: átszállás tarifaszabályok haladó elmélet

A bejegyzés trackback címe:

https://etkt.blog.hu/api/trackback/id/tr63192038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wazelin 2011.08.31. 18:06:53

Ez tök jól hangzik, de hogy foglalsz le egy ilyen jegyet? Simán beírod ezeket az állomásokat a keresőbe? Biztos láma kérdés, szóval előre is sorry :)

balage28 2011.09.01. 09:19:20

@wazelin: Igen - mármint simán beírod a keresőbe, de multi-city módot használva, figyelve az esetleges napváltásokra.

Jó példa a mostani hazautam, LAX-CVG-PHL//PHL-CDG-BUD. Philadelphiában kellett egy jó fél nap.
Ok, két red-eye egymás után, de minimális extra költséggel megoldottam a dolgot.
Reggel érkeztem PHL-be, és este indultam tovább. Dolgom elintézve, én meg éppen az Air France zseniális reggelijét falatozom a párizsi reptéri váróban.

balage28 2011.09.01. 09:20:24

@balage28: a reggeli persze totálisan offtopic, bár ez is lehet szempont, mert a CDG AF érkezési váróban remek occatine csomagot lehet kapni a zuhanyzás mellé :)

jurist 2011.09.19. 19:54:53

Atyaég...én az egészből semmit nem értek...
Viszont ha valaki tudna szept. 30-ai, de inkább október 1-ei indulással Miamiba vmi olcsó jegyet, annak örülnék! Úgy, hogy elsején este már ott legyek.....köszi

VHB 2011.09.26. 11:16:51

@jurist:
[url=http://kepfeltoltes.hu/view/110926/bud-mia1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/110926/bud-mia1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. [url=http://www.kepfeltoltes.hu]http://www.kepfeltoltes.hu[/url]