Friss topikok

A Malév csőd nyomán tovagyűrűző dezinformáció

2012.02.09. 21:01 KennyOMG

Mi az a chargeback, és hogy kaphatom vissza a bankkártyával fizetett jegy árát? - KATT!

A tavalyi Aeroviva csőd után nagy örömmel láttam, hogy az online sajtóban immár eleve megemlítették, hogy aki kártyával fizetett, annak a bankja visszatéríti a költségeit - ha az ügyfél ezt igényli. A nagy kavarodásban azonban szépen lassan elkezdtek előretörni tévedések és félinformációk, úgyhogy most vágjunk is elébe.

A biztosítékot a fogyasztóvédők nevében Baranovszky György ügyvéd úr vágta ki az alábbi  a cikkben, idézem:

A kormány kétmilliárd forintot különített el a kártalanításra, de az nem egyértelmű, hogy kikre vonatkozik ez a segítség, és az összeg elenyésző ahhoz képest, amennyire szükség lenne - mondta Baranovszky György ügyvéd, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ügyvezető elnöke. Félreértés, hogy mindenki visszakaphatja a jegy árát, aki bankkártyával fizetett, említette példaként Baranovszky, aki szerint a bankok nem fognak felelősséget vállalni azokért a jegyekért, amelyeket nem a leállás napján vagy az azt követő három napon belül használtak fel.

A kormányrendelet szerint a kártérítési kötelezettség ugyanis csak erre az időszakra vonatkozik, nincs benne különbségtétel a bankkártyás és készpénzes fizetés között, és igazából a jegyvisszatérítés kifejezés sem szerepel benne.

Nagyon nagyivűen hangzik, tragédia van folyamatban! Azonban a valóságban a kormánynak, az általa elkülönített alapoknak, valamint az egyéb homályos ritusoknak, de még maguknak a fogyasztóvédőknek sincs semmi közük vagy ráhatásuk a chargeback eljárásra. Minden kártyás vásárlás kockázatát az eladó bankja vállalja végső soron, ezért (is) szedik a jutalékuk, és ezért is vizsgálják meg a szerződéskötések előtt minden részletre kiterjedően a leendő ügyfeleiket.

A lényeg még mindig a következő: aki kártyával fizetett, az továbbra is jogosult a bankjánál megreklamálni a kifizetett szolgáltatás nemteljesítését, függetlenül attól, hogy a Malév honlapján, telephelyén, vagy egy utazási irodában fizette-e. Mindenféle kormányrendelettől függetlenül vissza fogja kapni a pénzét, hacsak a Parlament be nem tiltja a chargeback intézményét.

Aki MasterCarddal fizetett, annak jó hír, hogy még a kútba esett utazás napjáig sem kell várniuk a reklamáció benyújtásával. Ha a szolgáltató csődbe ment, azonnal benyújtható az igény. Aki VISA-val fizetett az se aggódjon, jövőbeli teljesítések esetén nem a szokásos 120 napos határidő érvényes, hanem a (nem)teljessítés időpontjától számított 120 nap áll a rendelkezésükre, hogy elindítsák a chargeback folyamatot.

Ha valakinek tiltakozna a bankja a magyar sajtóban megjelentekre hivatkozva, nyugodtan lehet továbbra is kérni őket, hogy mutassák meg a kártyatársaság szabályzatában a vonatkozó pontokat.

6 komment

Címkék: jótanács

A bejegyzés trackback címe:

https://etkt.blog.hu/api/trackback/id/tr514085490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bindi 2012.02.12. 14:11:55

Nagyon jó összefoglalás. Köszönöm, remélem sikerrel járok.

DePassant 2012.02.13. 05:35:41

Köszönjük a mostani és a linkelt írást is, minden banki alkalmazottal szó szerint megtaníttatnám. Elképesztő sötétség uralkodik a banki ügyintézők fejében, ha pedig véletlenül tudják, hogy miről van szó, akkor meg beindul a dezinformálás... Egyszer volt chargeback ügyem magyar banknál, maradjunk annyiban, hogy már majdnem a teljes MC cb szabályzatot kinyomtattam, és fiókigazgató hümmögését is végighalgattam, mire érdemben foglalkoztak velem.
Én abban bízom, hogy ha valami pozitív hozadéka lesz a malév csődnek, az az, hogy egyre több és több banki ügyintéző fogja megtanulni, hogy mi fán terem a chargeback.

Manyi55 2012.03.01. 16:47:46

De vajon mi lehet a helyzet akkor, ha valakinek volt érvényes Malév-jegye amit azért kapott mert a Malév Citibank hitelkártyát megnyitotta akkor és úgy, költött vele annyit és ahogy a bank előírta, és sikerült betartania az összes többi kitételt is, az összes határidőket és megszorításokat- aztán ugye mégse utazhat ezzel a jeggyel. A bank anno azt vállalta, hogy ad 1 jegyet- későbbi akció keretében 20000 ft-ot visszatérít az ügyfél által megvásárolt jegy árából, és most mindezt legszívesebben letagadná a kedves bank, ajánl helette különböző jelentéktelen fájdalomdíjat ( január 1ig visszamenőleg 1 százalék jóváírása a számlán, vagy ingyenes áttéres a CitiLife hitelkártyára amivel szerintem csak olyan kedvezményt kap az ember amit nem lehet az ország egész területén igénybevenni, tehát nem felel meg akárkinek ) Szerintem a jegy helyett annak az ára, vagy legalább egy elfogadható összeg járna minden károsultnak ugyanúgy, mintha bankkártyával fizetett volna az elúszott jegyért.

lyken 2012.06.01. 09:52:19

Ehhh... Mi ez a harmad éves csend?

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2012.06.15. 15:02:24

Nemszolbebili! Hamarosan(tm)...

lyken 2012.09.23. 23:40:33

Perszeperszepersze... Valamikor told fel a képed máshova is, szükségem lenne a szakértelmedre.