Friss topikok

Egy kattintás 30% kedvezményért

2011.01.27. 08:43 KennyOMG

A keresőknek van néhány furcsa szokásuk, alkalmasint elfelejtenek felszámolni ezt-azt, nem találnak meg útvonalakat, vagy akár egyenesen hülyeségeket mondanak nekünk. Utóbbira példa a „clickthrough”, azaz a továbbkattintás intézménye, aminek eredményeképp a keresés során talált ár felfele vagy lefele változik. Sajnos ezzel szemben egy kereső sem immunis, némelyik ezt, mások pedig azt az útvonalat, társaságot vagy időpontot nem szeretik.

A jelenség magyarázata egészen egyszerű. A keresők kivétel nélkül egy vagy több GDS adataira épülnek, amik tartalmazzák az adott társaság tarifáit az adott útvonalra, valamint az egyes tarifákhoz elérhető szabad helyek számát; ugyanezt az információt tartalmazza a légitársaságok saját rendszere is. Mikor keresünk egy online ügynökség honlapján, akkor a GDS-ek adatbázisait használjuk, azoknak az adatait látjuk. Amint rábökünk egy nekünk tetsző jegyre, az ügynökség elküldi az általunk igényelt útvonalat a légitársaság rendszerének, akik ellenőrzik, hogy valóban elérhető-e az adott tarifa (illetve bármilyen jegy az adott kondíciókkal) az adott időpontban az adott útvonalra.

Bár a két rendszer általában szinkronban van, előfordulhat némi eltérés az adatbázisaik között. Általában ez az ár emelkedését vonja maga után, hiszen sokkal valószínűbb, hogy egy GDS le van maradva a foglalások tekintetében, így egy már nem létező helyet akarna kiosztani nekünk. Ilyenkor szokták a honlapok a hírhedt „megváltozott a helyek elérhetősége, kérjük válasszon új járatot” üzenetet kiköpni. Hasonló esetben nincs mit tenni, el kell fogadni a verdiktet.

Szerencsénkre azonban ennek az ellenkezője is megtörténhet, nem is ritkán. Mivel minden online ügynökség kicsit másképp kezeli a tarifákat, elképzelhető, hogy a rendszer hibázott a jegy konstrukciójánál, amit a légitársaság számítógépe kijavít nekünk. Ugyancsak elképzelhető, hogy a GDS-ben nem szerepel az összes elérhető hely vagy útvonal az adott tarifához, így a honlap azt hiszi, már csak drágább jegy van, miközben akár még a legkedvezményesebb is elérhető a mi dátumainkra. Amikor ilyesmi történik, az utazók legkedveltebb üzenetével vár minket az ügynökség: „jó hír, találtunk olcsóbb árat az adott útvonalra blablabla”. Az ár változásának esélye – akármelyik irányba – a jegy bonyolultságával, illetve az utazás időpontjának közeledésével arányosan nő.

Lássunk egy példát, amit még január elején lőttem: MXP-BKK az Etihaddal. Egy gyors keresés a Matrix-szal 571 dollárt adott egy kifejezetten last minute útra (2 nappal az indulás előtt), ami egyáltalán nem rossz ár. Természetesen ez esetben is végignézegettem, hogy egyes keresők miként veszik az akadályt. Sajnos menet közben emelkedett az ár, a végén a Matrix 604 dollárt mutatott. A magyarok csúnyán leszerepeltek, a repjegy.hu szokás szerint nettó hülyeségeket beszélt (potom 252.600 huf, avagy 1209 usd), a Vista meg azon rinyált, hogy nem tud ilyen rövid indulási idővel keresni. Az utolsó keresést a Vayamával végeztem, ami 634 dollárt adott. Azért fontos kihangsúlyozni, hogy a Vayama volt az utolsó, mert ezek után már a többi kereső sem volt képes az 572 dollárt produkálni, tehát valószínúleg nem ennyire rossz a Vayama – és elsőre megtalálta, ezt se felejtsük el!

A Travelocity hozta az elvárt szintet, azonnal kidobta az 572 dolláros árat, emelkedés után pedig azonnal 604 usd-t mutatott. Az Expedia már nyűgösködött, eredetileg 854 dollárt akart, majd a továbbkattintás után gondolta meg magát, és dobott egy jegyet 572 usd-ért. Az áremelkedés után visszanézve ugyanezt eljátszotta, csak kattintás után 572 helyett 604 dollárt akart legombolni. Az Orbitz dettó 854 dollárral nyitott, és ugyancsak tovább kellett kattintani az 572 egységes ajánlatért. Ami érdekesebb, az áremelkedés után az Orbitz nem talált Etihad jegyet 1500 dollár alatt, hiába brillírozott ugyanekkor a Matrix.

A legviccesebb különdíj újfent az Etihad.com-ot illeti, ami lazán annyit közölt: „Flight don’t operate”, azaz a járat nem üzemel az adott dátumokon!

Bár a Matrix elég megbízhatónak tűnik az előbbi kis lista alapján, azonban még ott is előfordulhat hasonló. Egy egyszerű USA-Európa jegyet keresve, adott fuvarozóra szűkítve a találatokat a bal oldali naptár fogadott. Három dátumba belekattintva mindjárt megváltozott a helyzet, és ez minden napra igaz volt. Sajnos csak az adott keresésben tárolja ezeket az adatokat, tehát a keresést megismételve újfent a 3930 dolláros sormintában lehetett gyönyörködni.

Mitől függ, lehet-e előre tervezni ilyesmivel? Sajnos nem, gyakorlatilag még csak tippelni sem lehet, melyik tarifa az, ami továbbklikkelve esni (vagy emelkedni) fog – és hogy van-e egyáltalán ilyen a keresési eredményeink között. Az sem biztos, hogy a legolcsóbb helyen szerepel (pedig továbbkattintás után esetleg már olcsóbb lenne az összes többinél), így még csak azt sem lehet mondani, hogy a legjobb ajánlatot mindig nézzünk meg. Sajnos az árakra kattintgatás rémesen időrabló, gyakorlatilag minden nyereséget elbuknánk a ráfordított plusz idő miatt, így ezzel nem is érdemes szórakozni. Ha véletlenül beletalálunk, és esik az ár, akkor örüljünk, minden más esetben feltételezzük, hogy a legjobb ajánlatot kaptuk.

És soha, soha ne hagyatkozzunk egyetlen kereső találataira!

Szólj hozzá!

Címkék: kereső vásárlás matrix gyakorlat

A bejegyzés trackback címe:

https://etkt.blog.hu/api/trackback/id/tr42617049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása