Mi az a chargeback, és hogy kaphatom vissza a bankkártyával fizetett jegy árát? - KATT!
A tavalyi Aeroviva csőd után nagy örömmel láttam, hogy az online sajtóban immár eleve megemlítették, hogy aki kártyával fizetett, annak a bankja visszatéríti a költségeit - ha az ügyfél ezt igényli. A nagy kavarodásban azonban szépen lassan elkezdtek előretörni tévedések és félinformációk, úgyhogy most vágjunk is elébe.
A biztosítékot a fogyasztóvédők nevében Baranovszky György ügyvéd úr vágta ki az alábbi a cikkben, idézem:
A kormány kétmilliárd forintot különített el a kártalanításra, de az nem egyértelmű, hogy kikre vonatkozik ez a segítség, és az összeg elenyésző ahhoz képest, amennyire szükség lenne - mondta Baranovszky György ügyvéd, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ügyvezető elnöke. Félreértés, hogy mindenki visszakaphatja a jegy árát, aki bankkártyával fizetett, említette példaként Baranovszky, aki szerint a bankok nem fognak felelősséget vállalni azokért a jegyekért, amelyeket nem a leállás napján vagy az azt követő három napon belül használtak fel.
A kormányrendelet szerint a kártérítési kötelezettség ugyanis csak erre az időszakra vonatkozik, nincs benne különbségtétel a bankkártyás és készpénzes fizetés között, és igazából a jegyvisszatérítés kifejezés sem szerepel benne.
Nagyon nagyivűen hangzik, tragédia van folyamatban! Azonban a valóságban a kormánynak, az általa elkülönített alapoknak, valamint az egyéb homályos ritusoknak, de még maguknak a fogyasztóvédőknek sincs semmi közük vagy ráhatásuk a chargeback eljárásra. Minden kártyás vásárlás kockázatát az eladó bankja vállalja végső soron, ezért (is) szedik a jutalékuk, és ezért is vizsgálják meg a szerződéskötések előtt minden részletre kiterjedően a leendő ügyfeleiket.
A lényeg még mindig a következő: aki kártyával fizetett, az továbbra is jogosult a bankjánál megreklamálni a kifizetett szolgáltatás nemteljesítését, függetlenül attól, hogy a Malév honlapján, telephelyén, vagy egy utazási irodában fizette-e. Mindenféle kormányrendelettől függetlenül vissza fogja kapni a pénzét, hacsak a Parlament be nem tiltja a chargeback intézményét.
Aki MasterCarddal fizetett, annak jó hír, hogy még a kútba esett utazás napjáig sem kell várniuk a reklamáció benyújtásával. Ha a szolgáltató csődbe ment, azonnal benyújtható az igény. Aki VISA-val fizetett az se aggódjon, jövőbeli teljesítések esetén nem a szokásos 120 napos határidő érvényes, hanem a (nem)teljessítés időpontjától számított 120 nap áll a rendelkezésükre, hogy elindítsák a chargeback folyamatot.
Ha valakinek tiltakozna a bankja a magyar sajtóban megjelentekre hivatkozva, nyugodtan lehet továbbra is kérni őket, hogy mutassák meg a kártyatársaság szabályzatában a vonatkozó pontokat.