Talán hívhatom nulladik lépésnek is, mielőtt bármennyi időt is belefeccölnénk a jegyvadászatba, el kell dönteni, hogy akarunk-e, tudunk-e utazni, és ha igen, akkor hova és miért – szeretnénk pont oda eljutni, muszaj pont oda utaznunk, vagy esetleg nincs keretünk máshova repülni.
Mint a bevezetőben említettem, utazni nem olcsó mulatság. Ha szeretnénk elhagyni Európát, akkor bizony néhány közeli célállomástól eltekintve –Közel-Kelet, nagyon észak-Afrika – általánosságban elmondható, hogy fel kell készülni a hat számjegyre még az alsó szegmensben is. Cserében a világ távoli tájaira utazni közel sem annyira drága, mint azt sokan gondolnák: a rutinos repjegyvadásznak igencsak iparkodnia kell, ha 200-220 ezer forint feletti célállomásokat akar találni a Csendes-óceán szigeteitől eltekintve. Ezzel szemben Európa jó része „botrányosan olcsón” is elérhető, de ez már inkább a fapados terület, nem is fogom nagyon karcolgatni sem.
A „hova utazzunk” kérdésköre nagyon érdekes – és sokkal bonyolultabb sokunk számára, mint azt bárki gondolná. Sokan láttak már magazinban, dokumentumfilmben vagy moziban olyan helyet a világban, amire csak eltátották a szájukat, és végtelen ciklusban csak azt voltak képések ismételgetni „ide el akarok jutni!”. Másokat a zene, az ízek, a legendák vonzanak a világ bizonyos pontjaira. Megint másoknak nincs sok választásuk az uticélt illetően, a cég küldi őket ide vagy oda, vagy családot/barátokat mennek látogatni. Az ő esetük sokkal egyszerűbb, hiszen az uticéljuk adott – de ez így nem teljesen igaz, idővel majd látni fogjuk, hogy lehet egy céges útba minimális költséggel belevarázsolni egy nyaralást valami egzotikus helyen.
Azok, akik kikapcsolódás, nyaralás címszóval utaznának legelső sorban azt kell végiggondolniuk, mennyi pénzt szánnak az útra. Második lépésként tippeljük meg nagyvonalakban a repülőjegy/fő árát:
Észak-Amerika 130 ezer (Hawaii 180 ezer)
Közép -Amerika 150 ezer
Dél-Amerika 180 ezer
Közel-Kelet 100 ezer
Észak-Afrika 100 ezer
Közép-Afrika 200 ezer
Dél-Afrika 150 ezer
India 120 ezer
Közép-Ázsia változó, általában drága
Dél-Kelet-Ázsia 150 ezer
Távol-Kelet 150 ezer
Ausztrália 200 ezer
Új-Zéland 230 ezer
Csendes-óceáni szigetek 250 ezer felett
Ezek csak átlagolt, hasracsapással megszült árak, nem konkrét, foglalható jegyek. Számítsunk arra, ahogy egyre messzebb és egyre fejlettebb/egzotikusabb/elmaradottabb területekre utaznuk, költségeink egyenes arányban indulnak növekedésnek. New Yorkba például gyakran el lehet jutni 100 ezer forint környékén, míg Seattle vagy Vancouver a kontinens túloldalán 150 forint körül már jó vételnek is számíthat. Ugyanígy a távol keleten Kínába repülni hihetetlenül olcsó – Japánhoz és Koreához viszonyitva.
Ezek után el kell gondolkozni azon, hogy egyrészt fajlagosan mennyibe kerül a repülőjegyünk a teljes költségünkhöz viszonyítva, másrészt mennyi időt tudunk eltölteni az adott helyen a maradék pénzünkből. Ha például New Yorka utazik valaki a partnerével, akkor a repülőjegyük mondjuk 240 ezer forint. Nem mindegy, hogy 400 ezer forintot szánnak az egész útra, vagy 4 milliót – utóbbi esetben ugye lényegtelen kiadás, előbbiben több, mint a fele a keretnek. 160 ezer forint New Yorkban kényelmesen olyan öt napra-egy hétre elegendő két főre (nem ötcsillagos hotelben), ha az ember lejebb adja, akkor két hét is kijön. De ha ugyanebből a 400 ezerből mondjuk Thaiföldre repülnek, akkor a költségek a következők: Vízum 20 ezer, repjegy 300 ezer, de 80 ezer forintból, ha újfent nem sokcsillagos szállodákban húzza meg magát az ember, hanem egy bungallót bérel valahol az óceán partján, akkor könnyen el lehet lébecolni majd’ egy hónapig.
Ez így roppantul tudományosan hangzik, de valójában csak arról van szó, hogy fajlagosan mennyibe kerül eljutni az óhajtott célállomásra. Nekem most pl lehetőségem van Fokvároson keresztül repülni Európába nagyjából 300 dollár pluszköltséggel. Ez egy hihetetlenül jó ár lenne eljutni Fokvárosba, és meg tudnám látogatni néhány kedves barátomat is, sőt a focivb egy-két meccsére is kimehetnék, de azért a pár napért, amit ott tudnék tölteni még így is drága.
Ez a gondolatfolyamat roppant gyorsan automatikussá tud válni, és már az repülőjegy árából, a célállomásból és anyagi lehetőségeinkből szinte ránézésre tudni fogjuk, hogy megengedhetjük-e magunknak az adott utat. A kulcs itt is, mint sokminden másnál, gyakorlás. Nem kell, nem is szabad órákat beleölni minden nap, de álmodozni jó.
Persze mindez csak szócsáplás, hiszen mindenki oda utazik, ahova el akar jutni. :]