Bár könnyen előfordulhat, hogy nem az adott légitársaság honlapján kapjuk a legjobb árakat a saját járataikra, értesülni az egyes akciókról mégis onnan a legegyszerűbb. Mint láttuk, nem vagyunk a ferihegyi induláshoz kötve, így érdemes végigböngészni Európa nagy részéből induló járatokat a jó vételek kihalászása érdekében. Miért, honnan, hova és mikor akcióznak a társaságok, illetve hogy lehet sok cég számtalan országból érvényes ajánlatait gyorsan és egyszerűen végignézni?
Az akciókról már volt szó, természetesen részben itt is a yield management áll a háttérben. Tegyük fel, hogy a KennyAir BUD-JFK járata április-májusban valamiért csak 60%-os kihasználtsággal üzemel. Mondjuk a legkedvezményesebb turista tarifám 500 euró tokkal-vonóval; megtehetem, hogy februárban elkezdek 350 eurós akciós jegyeket árulni az említett időszakra. Ezek az ún. „loss leader” jegyek, amik bekerülési költségen, vagy akár az alatt kelnek el. Ezzel egyrészt vonzóbbá teszem a cégem, ami az akció után is érezteti majd a hatását, másrészt szerezhetek jó néhány olyan utast, aki esetleg nem is tervezte, hogy repülni fog (illetve 500 euróért nem repülne), csak a jegy árára csap le. Természetesen ügyelni kell ilyenkor, nehogy túlságosan sok olyan utasnak adjak el olcsón, akik egyébként drágábban is vennének.
Általában minél távolabb vagyunk az utazás kezdetétől, annál kevesebben tudják biztosan, hogy szeretnének, vagy akár tudnak utazni az adott időpontban. Akik mégis ennyire előre tudják, azok általában amúgy is a legkevesebb profitot termelő VFR (visiting friends and relatives – „család- és barátlátogató”) utasok, illetve a már említett „olyan olcsó volt, nem tudtam ellenállni” emberek. Ők egy esetlegesen magasabb árért már valószínűleg nem vennének jegyet, ellenben majdnem mindegy nekik, hogy október első vagy második hetében tudnak repülni. Ugyanígy ahogy egyre közeledik az indulás időpontja, egyre fontosabbá válik a leendő utasoknak, hogy azon az adott napon, azzal az adott járattal induljanak, így egyre többet hajlandóak fizetni érte.
Az előbbi példában a KennyAirnek semmi érdeke nem fűződne ahhoz, hogy tartogassa a loss leader helyeket, hiszen ha mondjuk a DL és az AA kiszórta a saját kedvezményes jegyeit, később a KennyAir valóban el tudna csábítani tőlük utasokat. Ezeken az utasokon azonban nem keresne semmit – vagy akár bukna is, nem beszélve az elmaradt profitról. Ugyanígy egy késői, akár last minute akció könnyen megbolondíthatja a YM algoritmusok előrejelzéseit, ami aztán egy teljesen téves árpolitikához is vezethet. Ezt a folyamatot értettem a „minél hamarabb, minél több szobát a lehető legalacsonyabb áron kiadni, hogy a maradékért a lehető legtöbb pénzt tudjuk kifacsarni a kuncsaftokból” kifejezésen anno.
Mikor vannak ilyen akciók? Az év során gyakorlatilag bármikor előfordulhatnak a nyári és a karácsonyi szezon kivételével, azonban amire szinte biztosan lehet számítani, az a január közepétől február közepéig-végéig tartó időszak. Ilyenkor általában egészen nyárig lehet előfoglalni helyeket, alkalmasint nevetséges összegekért. Ha valaki végigböngészi például a Qatar ajánlatait, láthatja, feltűnően sok országban pörögnek ki a jelenlegi akciók január végén, február elején. Igen, ilyenkor masszív kedvezményekre is lehet esetleg számítani, bár ezt nehéz előre megjósolni. 2009 különleges év volt, hiszen a forgalom annyival esett vissza, a társaságoknak annyi szabad helyük lett hirtelen, amihez hasonlóval 7 éve (9/11) nem kellett szembenézniük, így a téli szezon fantasztikus árakat eredményezett mindenfelé (lásd az előző posztban is szerepelt Iberia akciót). Tavaly már sokkal fékezettebb habzásúak voltak a kedvezmények, talán idén egy picit jobb lesz a helyzet.
A YM által előrejelzett kihasználatlan kapacitás kiszórása azonban csak egy indok a sokból az akciókra. Ilyen lehet, ha egy cég új országból-ba indít járatokat, és erre akarja felhívni a figyelmet. Egy új járat szükségszerűen kisebb kihasználtsággal fog üzemelni, így ilyen esetben még loss leader jegyekkel is jobb feltölteni a gépet, mint üresen reptetni. Ugyanígy lehet egyszerűen a társaság ismertségének a növelése is a cél már létező járatokon, vagy akár állhat a háttérben egy árháború is.
Az előző posztban láthattuk, akár egész Európa a játszóterünk lehet, azonban az összes fuvarozó összes ajánlatát végignézni elsőre (és sokadikra is) hatalmas melónak tűnhet. Egy egyszerű trükkel kifejezetten megkönnyíthetjük az életünk. A végtelen kattogtatás helyett sok társaság honlapján nézelődve elég átírni egy-két dolgot a böngészőnk címsorában, és máris más ország ajánlatait láthatjuk. Vannak honlapok, ahol még ezzel sem kell vacakolni, elég a legördülő menükből egy másik országra kattintani, és már láthatjuk is a további ajánlatokat.
Utóbbira példa a Swiss.com: ha egyszer elnavigáltunk az akciók oldalára, országválasztás után az automatikusan az adott országból érvényes kedvezményes jegyeket láthatjuk. Kifejezetten kényelmes! Hasonlóan kedves hozzánk például a TAP Portugál honlapja, csak nekik általában nincs országonként akciós lapjuk, hanem a főoldalon mutatják a kedvezményeket.
A kicsit macerásabb honlapokat is át lehet futni viszonylag gyorsan, ehhez elég az országunkra utaló betűket átírni a böngésző címsorában. A honlapok nagyobb része ebbe a kategóriába tartozik. Példa gyanánt lássuk a British Airways World Sale oldalait. A magyar akciós oldal (ami mostanra már lejárt, de most ez ne zavarjon minket) címe például:
http://www.britishairways.com/travel/worldOFFERS/public/EN_hu
Szinte azonnal látható, mit kell átírni: „EN_hu”. Ha egy országra utaló országkód szerepel, akkor az lesz az, ami nekünk kell, ha kettő, akkor az egyik a nyelv, a másik az ország. Az, hogy melyik-melyik, nem mindig egyértelmű, így ha nem megy az egyik verzióval, próbáljuk meg a másikkal. Esetünkben az oldalra nézve egyértelműen „EN” = angol nyelv és „hu” = magyarországi ajánlatok. Tehát a „hu”-t ha átírjuk mondjuk „de”-re, máris a németországi ajánlatokat böngészhetjük.
Honnan tudhatjuk, hogy mire kell átírni az egyes országkódokat? Roppant egyszerű, az ISO3166-1 nemzetközi szabványban meghatározott kétbetűs országkódokat használja a társaságok túlnyomó része, ami a sokat internetező olvasóknak ismerős országkód szerinti legfelső szintű tartományok listáját is adja (pl etkt.blog.hu). A fontosabb európai országok kódja nagyjából második használat után megragad az emberben, negyedik-ötödikre már csak az okoz némi töprengést, melyik országokat néztük már, és melyek vannak még hátra. Vannak országok, amiket gyakorlatilag felesleges nézni (pl Svájc), ahonnan a világtörténelemben eddig még soha nem volt olyan akció, amit megérte volna a helyi lakosokon kívül bárki másnak használni; illetve vannak olyan kis piacok, ahonnan szinte soha nincs értelmes akció (pl. Tótisztánból vagy a norvégoktól). Ezeknek a böngészésével szerintem több időt vesztünk, mint egy esetleges akcióval nyernénk.
Sajnos azonban vannak olyan honlapok, amiknél még ez a módszer sem működik. A Lufthansa.com például van, amikor megy, bár ilyenkor is minimum 3 dolgot kell átírogatni, van amikor nem. Vannak továbbá olyan cégek is, akik az akciós oldalaik címét olvasható formátumban tárolják, például az Iberia:
http://www.iberia.com/es/flight-offers
Ezek a címek akár országonként változhatnak mind tartalomban, mind felépítésben. Az említett honlapon a spanyol ajánlatok az „iberia.com/es/flight-offers”, a belga ajánlatok az „iberia.com/be/flight-offers” címen vannak, azonban az angliai kedvezményeket az „iberia.com/flight-offers”, a németeket pedig az „iberia.com/flugangebote” begépelésével (vagy kattogtatással) tudjuk elérni. Ilyen helyzetben sajnos meg kell jegyezni az adott honlap mukodeset (es az Iberiáét – bár az egyik legrosszabb turistaosztályuk van az Európai cégek között – szerintem érdemes), más lehetőség nagyon nincs. Az Iberia egyébként azért is érdekes, mert számtalan budapesti indulású tarifája van, sőt, akciókat is szoktak csinálni Ferihegyről, de a saját honlapjukon nem lehet magyarországi indulással foglalni.
Mennyi időbe kerül átnézni egy-egy cég ajánlatait ezzel a módszerrel? Nagyjából 10 és 30 másodperc közé tehető az idő, amit az árak végigfutásával tölt az ember országonként. Ha valami érdekes van, akkor nyilván az további vizsgálódást igényel, ez akár percekig is eltarthat. Egy idő múlva hozzászokik a szem, hogy területenként csak a tényleg kiemelkedő ajánlatokra álljon meg, például 500 euró alatti árakra, illetve Ausztrál/csendes-óceáni ajánlatokra. Erre az az egyszerű magyarázat, hogy Európából a világon szinte az összes város elérhető maximum 600 eurós áron, ha az ember utazási dátumai valamilyen szinten rugalmasak. Ez alól Ausztrália és a szigetek képezik az egyetlen kivételt, ezért érdemes azokat külön nézni (már ha egyáltalán érdekli a tisztelt utazót a téma).
Természetesen ez a módszer sem betonbiztos. Könnyen lehet, hogy egy adott cég csak bizonyos országokból akciózik, illetve akár az is elképzelhető, hogy bizonyos országokban két párhuzamos kampánya fut. Előbbire példa a BA, ők az Egyesült Királyságból szoktak külön kedvezményeket adni, utóbbira pedig a KLM, akiknél jelenleg elérhető mind a szokásos oldal a szokásos magyarországi ajánlatokkal:
http://www.klm.com/travel/it_en/plan_and_book/special_offers/flight_offers/index.htm
mind egy külön akciós oldal, ami csak néhány európai piacra van célozva (pl. van magyar és német, de nincs olasz vagy francia):
http://www.klm.com/travel/hu_en/campaigns/world_deals/wdw4.htm
Mi a helyzet a nem európai cégekkel? Sajnos ők keményebb diók, egyrészt sokuk alig pár országból repül csak, így meg kellene tanulni melyik fuvarozó honnan repül, másrészt a honlapjaik (főleg az Ázsiaiak) is más logika szerint vannak felépítve. Az arabokkal jól járunk, náluk általában menüből választható, melyik országból szeretnénk látni a kedvezményes utakat. A többieknél marad a manuális böngészés, illetve a hírlevelekre feliratkozás.
Honnan vannak jó akciók? Keletre mindenképpen a tőlünk keletre található cégek magyar oldalait nézzük, általában európai szinten is vezető árakat tudnak adni ferihegyi indulással. Afrikába Brüsszel kitűnő szokott lenni, akárcsak Milánó/Róma. Utóbbi kettőbe gyrosan, olcsón és gyakran repül sok társaság, mindenképpen érdemes ezeket választani, ha lehet. Anglia (legelsősorban London) mindenre jó szokott lenni, bár a Brit reptéri illetékek (88-115 font!) képesek bármilyen kedvezményes jegyet kinyírni. Madridból szoktak még akciózni az arabok, illetve mivel Madrid „Európa kapuja” mind Észak-Afrika, mind Közép- és Dél-Amerika irányába, előszeretettel bántják ezeket az útvonalakt a konkurensek. Ahonnan konzisztensen pocsék ajánlatok szoktak lenni: Franciaország, Németország, a skandináv országok, illetve meglepő módon északi irányban mindenki más. Ausztria néha-néha jó tud lenni, főleg USA utakon lehet fogni valamennyit magyarországi indulással szemben, de ez nem általános érvényű megállapítás. Keletre esetenként Athénból éri meg repülni, illetve Isztambul egy hatalmas kedvezményes csomópont számunkra: olcsó odajutni, olcsó ott lenni, a kaja jó, az arabok jegyárai még jobbak. A miértet csak tippelgetni lehet.