Mi az a Matrix? A Matrix a QPX ingyenesen használható verziója a készítő ITA Software jóvoltából. Jó, jó, de akkor mi az a QPX? Egy repülőjegy-kereső és értékesítő rendszer, amit az Orbitz-tól a kezdve az ügynökökön keresztül számtalan légitársaságig bezárólag az ipar kellemesen nagy szelete használ. Mire nem jó a Matrix? Nem lehet vele jegyeket venni. De akkor mégis miért kap külön bejegyzést (sőt, sorozatot!)? Talán azért, mert a blog összes eddigi és jövőbeli posztja közül hosszú távon valószínűleg ez(ek) fogjá(k) a legnagyobb megtakarítást hozni.
Előljáróban egy megjegyzés: mivel a keresések alkalmasint eszméletlen mennyiségű pénz megtakarításához vezethetnek, és mivel mind a regisztráció, mind a Matrix használata ingyenes, kérnék mindenkit, hogy ha úgy adódik, utaljon egy kis támogatást a készítőknek. Ugyan valószínűleg van elég pénzük a QPX értékesítéséből, de a Matrix ingyenesen rendelkezésünkre bocsátása, minden sallangtól mentesen, akkor is minimum nagylelkű lépés tőlük – próbáljuk ezt viszonozni a magunk módján.
A Matrix az alábbi linken érhető el (másol-címsorba beilleszt):
http://matrix.itasoftware.com
Két verziója létezik, Matrix1 és Matrix2. Az egy sokkal fapadosabb kinézetű, de az esetek nagy többségében (szerintem) sokkal jobban, kényelmesbben használható, mint a tesója. Általában a Matrix1-ről fogok beszélni, de a 2 felépítésében nem tér el olyan nagyon, hogy ne lehessen használni az 1 ismeretében.
Első blikkre a Matrix egy szokványos kereső fapados verziójának néz ki – ez ne tévesszen meg senkit sem. Egyrészt itt nincsenek csilivili flash hirdetések, ilyen-olyan tukmálások, vagy egyéb terelő dolgok, itt közvetlen a bastiához férünk hozzá. A lehetőségeink a normál keresésben a szokványosak, retúr, egyirányú, körutazás. A Matrix már itt is villant, hiszen a kiindulási- és célállomások mellett van egy igencsak hasznos mező, amiben a környező repterekre is kiterjeszthetjük a keresést egészen 300 mérföldig. Ez a jól megválasztott európai repterek esetében azt jelenti, hogy egy-két kereséssel megtudhatjuk az árat az összes könnyebben elérhető indulási helyről. Például Amszterdam 300 mérföldes körzetébe beletartozik London, Párizs, Brüsszel, Frankfurt, Düsszeldorf. Felbecsülhetetlen.
Ha azonban a fejlécben jobban szétnézünk, akkor látható, hogy van még két keresési módszer. Az egyik a hétvégére keresés, ilyenkor a Matrix megpróbálja nekünk a megadott hétvégékre elővadászni a legolcsóbb jegyeket – európai embernek nem túl hasznos funkció, bár ki tudja. Én, személy szerint még egyszer sem láttam hasznát, valószínűleg nem tartozom a célcsoportba. A másik a rugalmas utazási idővel rendelkező emberek Mekkája: az egy hónapos keresés.
Bár a légitársaságok honlapjai általában biztosítanak +/- 1/2/3 napos kereséseket, hányszor de hányszor kívántam, hogy legalább egy hétre tudjak keresni, és az eredményekhez (meg az olcsó jegyekhez) igazítani a szabadságot vagy az utazást. A naptár-keresés ezt biztosítja, szetroidokon, használata pedig pofonegyszerű. Egyirányú keresésnél csak az indulás dátumát és helyét, valamint a célállomást kell megadni, retúrjegynél szükség van még a kinntartózkodás időtartamára is – ezek után hátra lehet dőlni, és a Matrix-ra bízni a varázslatot. A következő képernyőn egy naptár lesz, ami az adott napokon való indulással elérhető legalacsonyabb árakat tartalmazza, a hónapon belüli legkedvezőbb tarifá(ka)t sárga háttérrel jelezve. Értelemszerűen ha sok sárga van, nem sokat nyertünk az ügyön – de minél kevesebb, és minél nagyobb az eltérés a többi árhoz képest, annál hasznosabb a módszer.
Csatolnék képet a keresésekről, de sajnos a Matrix felhasználási feltételei nem engedik, így mindenki kísérletezzen ezzel. Érdedmes megnézni mondjuk az útvonalakat Londonból mondjuk New Yorkba és Delhibe mai naptól kezdve – utóbbi az első másfél hétben eléggé ugrál, ott megtalálni a legkedvezőbbet nem egyszerű. Átlagban elmondható, hogy minél távolabbi az utazás dátuma, és minél forgalmasabb az útvonal, annál kevésbé lesz érdekes a naptárkeresés eredménye – ellenben az időben közelebbi, esetleg kevésbé frekventált uticélok esetében aranyat érhet az a havi egy-két nap találat. A naptár keresés például kitűnően alkalmazható a legolcsóbb last minute út megkereséséhez is (itt most nem a last minute akciós utakról beszélve), ami nem lesz olcsó, de egy-két napot ide-oda tologatva még így jelentős lehet a megtakarítás.
Miután kiválasztottuk a kívánt indulási napot, a következő képernyőn felül az egyes légitársaságok árai és az átszállások lesznek mátrixba gyűjtve, alul pedig a Matrix által talált kombinációk lesznek felsorolva, árban növekvő sorrendben. Jobb oldalt pirossal az esetleges kellemetlenségek vannak felsorolva, mint éjszakai repülés, propelleres szegmens, szoros csatlakozás vagy éppen túl sok idő a két járat között. A fenti mátrixban egy fuvarozóra, átszállások számára, illetve egy fuvarozó bizonyos számú átszállásaira kattintva szűkíthető a lenti lista. A kívánt jegyet kiválasztva megjelenik az útvonal részeltes leírása, fuvarozókkal, járatokkal időpontokkal, géptípusokkal, stb. A leglényegesebb dolog ezen az oldalon a bal szélen található „Show booking details” nevű link, amire kattintva láthatóvá válnak a foglalási osztályok, a jegy ára lebontva elemeire, valamint az egyes tarifák szabályait is megtekinthetjük.
Még ebben a bejegyzésben szólni kell a Matrix korlátairól is. Az egyik legnagyobb hiányosság természetesen az, hogy a megtalélt jegyeket nem vehetjük meg rögtön, azt meg kell meresnünk újra egy másik oldalon. Ez ritkán azt is eredményezheti, hogy pont az utolsó olcsó jegyet elviszi előlünk valaki, míg mi újrakeresünk; gyakoribb eset az, hogy a Matrixban lévő jegyet nem tudjuk reprodukálni a többi keresővel. Erre elvileg a legjobb esélyünk az Orbitz-cal lenne, de érdemes előbb valamelyik ténylegesen ingyenes foglalást nyújtó oldallal próbálkoznunk, ha nem az Államokból indulunk, mert ebben az esetben az Orbitz biza felszámol foglalási jutalékot. Legjobb megoldás szerintem az Expedia.com/fr, USD/EUR alapú vásárláshoz, de nem mindíg működnek együtt a jegyek kiállításában. A Travelocity általában ugyanazokat az eredményeket dobja, mint az amerikai Expedia, és kevesebbet reklamál; ami ezen is kifog, azt az eDreams, ha megtalálja, zokszó nélkül lenyeli, ugyan foglalási díj ellenében. Léteznek azonban olyan jegyek is, amiket sehogy nem lehet más rendszerben reprodukálni, ennek számos technikai és egyéb oka lehet – ilyenkor érdemes egy kört futni a légitársaság értékesítőivel is, akik azonnal meg tudják mondani, hogy foglalható-e a jegy, és ha nem, akkor miért. Az egyes GDS-ek eltérő adatai miatt elképzelhető, hogy a Matrix bizonyos kombinációkat nem jelenít meg, de azok ebben vagy abban a rendszerben foglalhatók. A Matrix általában nem tartalmazza a társaságok webes akcióit sem, ezeket muszáj az adott társaság honlapján vagy értékesítőitől foglalnunk.
A Matrix keresései 60 másodpercre vannak korlátozva, azaz amelyik kombinációig annyi idő alatt nem jut el, azt nem fogjuk látni. Kis sztori gyanánt példa a lehetséges kombinációkra: annó kerestem BUD-SEZ jegyet a barátomnak, és az Aeroviva keresője egyik megoldásként az alábbi útvonalat köpte: BUD-CDG-SEZ-CDG-JFK-BUD. Árban természetesen a legdrágább volt az amerikai kitérő miatt, de ettől függetlenül legális, valós kombináció ez is. Nem nehéz elképzelni, hogy minden egyes keresés összes találata könnyen ezres nagyságrendűre rúghat – valójában ennél nagyságrendekkel is többféle lehetőség létezhet. Ebből következően, bár általában (főleg egyszerűbb jegyeknél) megbízhatóak a Matrix eredményei, könnyen előfordulhat, hogy több jegy end-on-end kombinációja a felhasználó által olcsóbb végeredményhez vezet.